همه‌ی آنچه باید درباره تعمیرات پرینتر بدانید

تعمیرات پرینتر

پرینتر:

پرینتر یکی از وسایل جانبی همراه کامپیوتر می‌باشد که کاربرد‌های بسیار زیادی دارد . به وسیله‌ی آن می‌توانید متن‌ها و عکس‌های مورد نظر خود را روی کاغذ چاپ کنید. پرینتر یا چاپگر در دو نوع رنگی و سیاه و سفید وجود دارد. پرینتر‌ها در مدل‌های مختلفی تولید شده‌اند که با توجه به نیاز خود می‌توانید یکی از آن‌ها را تهیه کنید. هنگام خرید پرینتر به چند نکته توجه داشته باشید: قیمت پرینتر،  کیفیت آن و همچنین خدمات تعمیرات پرینتر. یکی از مهم‌ترین نکته‌ها که باید حتما به آن توجه داشته باشید خدمات پس از فروش و تعمیرات پرینتر مد نظر شما می‌باشد و اینکه توجه داشته باشید که نمایندگی‌های تعمیر آن در دسترس باشند که در صورت بروز مشکل  به راحتی بتوانید به نمایندگی آن مراجعه کنید. دستگاه پرینتر در مکان‌های زیادی استفاده می‌شود و کار کردن با آن چندان سخت نیست. به طور مثال از پرینتر در : منزل برای کارهای مدرسه و …، در ادارات مختلف برای پرینت نامه‌های اداری و مدارک، در بانک‌ها برای پرینت صورت حساب و کارهای بانکی، در کافی نت‌ها که کار اصلی آن‌ها کپی مدارک و انجام کارهای پژوهشی و تحقیق می‌باشد و مکان‌های دیگر که از پرینتر استفاده می‌کنند و به کمک آن کار‌های خود را راحت‌تر انجام می‌دهند.

آشنایی با تعمیرات پرینتر:

پرینتر دستگاهی بسیار پرکاربرد و البته حساس می‌باشد که ممکن است گاهی اوقات با مشکل روبرو شود. شما می‌توانید با مراجعه به آموزشگاه الو موبایل ، شروع به گذراندن دوره آموزشی برای تعمیرات پرینتر کنید. این مجتمع آموزشی با آموزش عملی توسط اساتید حرفه‌ای و متخصص به آموزش شما می‌پردازد و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای یادگیری شما می‌باشد. اگر با مشکل جدی مواجه شد که نیاز به تعویض قطعه خاصی  وجود داشت باید به نمایندگی‌های پرینتر مراجعه کنید که آن‌ها تعمیرات پرینتر شما را انجام دهند. البته توجه داشته باشید که بسیاری از مشکلات را می‌توانید در منزل به راحتی حل کنید فقط کافی است که مشکلات رایجی که ممکن است برای پرینتر پیش آید را به خوبی بلد باشید و از راه حل‌های مناسب برای تعمیرات پرینتر خود استفاده کنید البته توجه داشته باشید که باید از طرز کارکرد پرینتر خود شناخت کافی داشته باشید که بتوانید مشکل‌های آن را تا حد امکان حل کنید.

تعمیرات پرینتر

تعمیرات پرینتر

یک پیشنهاد خوب : آموزش تعمیرات ماشین های اداری در آموزشگاه برق و الکترونیک

مشکلات و تعمیرات پرینتر:

برخی از مشکلات پرینتر را می‌توانید با دانستن راه حل آن رفع کنید و به نمایندگی تعمیرات پرینتر مراجعه نکنید. این مشکلات به شرح هستند:

  1. اگر پرینتر شما روشن نشود: در این صورت باید ابتدا باید برق ورودی را چک کنید اگر وصل بود و مشکلی نداشت به سراغ کابل پاور بروید و آن را هم چک کنید که بعد از آن احتمال زیاد پرینتر روشن می‌شود. اگر مشکل رفع نشد احتمالا برد‌های پاور مشکل پیدا کرده است و باید به نمایندگی مربوطه برای تعمیرات پرینتر و عیب یابی مراجعه کنید که مشکل پرینتر شما را رفع کنند.
  2. مچاله شدن کاغذ: گاهی کاغذ درون چاپگر جمع می‌شود یا گیر می‌کند. این مشکل معمولا در چاپگرهای لیزری به وجود می‌آید. برای رفع آن باید کاغذ‌هایی که استاندارد هستند را تهیه کنید، خروجی پرینتر و انتهای فیوزینگ آن را نگاه کنید و مطمئن شوید که منگنه یا کاغذ یا هر چیز دیگری در آن قسمت نباشد اگر بعد از چک کردن این دو مورد مشکل پرینتر حل نشد باید به نمایندگی‌های مربوطه برای تعمیرات پرینتر خود مراجعه کنید. با گذراندن دوره‌های آموزشی در مجتمع آموزشی الو موبایل به راحتی می‌توانید به تعمیرات پرینتر خود بپردازید.

تعمیرات پرینتر

مچاله شدن کاغذ

  1. کند بودن پرینتر: اگر پرینتر دستورات را دیر انجام داد و کند بود برای این مشکل چندین احتمال و دلیل وجود دارد که به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

احتمال اول (مشکلات کارتریج):

کارتریج‌های پرینتر را چک کنید زیرا چند دلیل باعث کند شدن پرینتر می‌شود که به شرح زیر هستند:

اگر پودر در کارتریج نباشد، کارتریج معیوب باشد، نامناسب بودن شارژ کارتریج و کالیبره کردن پرینتر.

احتمال دوم (افزایش دادن سرعت چاپ):

برای اینکه سرعت چاپ را افزایش دهید موارد زیر را رعایت کنید:

تنظیمات پرینتر را چک کنید، به اندازه کاغذ دقت کنید که مناسب باشد، جنس و همینطور نوع کاغذ را چک کنید.

می‌توانید در قسمت تنظیمات آن برای زیاد کردن سرعت پرینت، کیفیت  پرینت را کم کنید.

احتمال سوم: با اضافه کردن یک کارت حافظه جانبی احتمالا مشکل مربوطه حل شود.

احتمال چهارم: مشکل کند شدن پرینتر می‌تواند از برد اصلی آن باشد که در صورت رفع نشدن آن به نمایندگی‌های مربوطه برای تعمیرات پرینتر خود مراجعه کنید.

  1. خط افتادن روی پرینتر: اگر گاهی بعد از چاپ کردن برگه مورد نظر متوجه خط‌های نامنظم روی آن شدید بهتر است برای حل کردن این مشکل کارتریج پرینتر را تعویض کنید. اگر بعد از تعویض آن مشکل شما باز هم وجود داشت پس احتمالا مشکل از لیزر، برد پاور یا فیوزینگ پرینتر است که برای رفع مشکل این قسمت‌ها باید به مراکز تعمیرات پرینتر مراجعه کنید.
  2. مصرف بالای جوهر: اگر دستگاه پرینتر شما زود به زود جوهر خالی می‌کند و نیاز به جوهر جدید پیدا می‌کند یا به عبارتی مصرف بالایی دارد. برای رفع این ایراد باید کارتریج پرینتری دارای مخزن بزرگ‌تر از کارتریج استاندارد استفاده کرد یا اینکه استارتر پرینتر را ضعیف کنید. برای حل این ایراد نیاز به مراجعه به مراکز تعمیرات پرینتر وجود ندارد و به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید.
  3. وجود ارور در دستگاه پرینتر: اگر هنگام پرینت با ارور‌های گوناگونی مواجه شدید برای حل آن باید: پرینتر را ریست کنید، بایوس پرینتر، چیپ‌ست کارتریج را عوض کنید، چرخ دنده ریست را اضافه کنید، کارتریج را تعویض کنید. اگر ایراد موجود در پرینتر شما رفع‌نشد در آن صورت باید برد فرمتر را تعمیر کنید و اگر تعمیر نشد آن را تعویض کنید که این مشکل پرینتر رفع گردد.
  4. پرینت نگرفتن: اگر پرینتر شما دستور چاپ را انجام نمی‌دهد و پرینت نمی‌گیرد. برای رفع آن باید شروع به چک کردن دستور پرینتر کنید و از مدل پرینتری که انتخاب شده است مطمئن شوید. در صورتی که مشکلی در این قسمت وجود نداشت کابل USB را نگاه کنید که ایرادی نداشته باشد. در انتها درایور پرینتر را دوباره نصب کنید. اگر بعد از انجام دادن این کارها مشکل مربوطه حل نشد باید به نمایندگی تعمیرات پرینتر مراجعه کنید که متخصصین مربوطه آن را چک کنند و به رفع عیب آن بپردازند.
  5. گیر کردن کاغذ در پرینتر: اگر بعد از انجام دستور چاپ، کاغذ در پرینتر گیر کرد و جمع شد باید برای رفع این ایراد : کاغذ‌های نو که دارای کیفیت بالایی هستند را تهیه کنید، کارتریج و فیوزینگ پرینتر را چک کنید، وزن کاغذ را بررسی کنید و مطمئن شوید که پرینتر شما وزن‌های مختلف کاغذ‌ها را پشتیبانی می‌کند و با آن‌ها مشکلی ندارد.

تعمیرات پرینتر

گیر کردن کاغذ در پرینتر

 

  1. پرینت سفید یا وجود نوشته‌های بی ربط در برگه: گاهی بعد از چاپ برگه متوجه سفید بودن قسمت‌هایی یا کمرنگ گرفتن آن می‌شوید. توجه داشته باشید که در پرینتر‌های لیزری اکثر خرابی‌ها مربوط به کارتریج و درام دستگاه می‌باشد که می‌توانید برای حل مشکل آن به نمایندگی‌های در دسترس و نزدیک تعمیرات پرینتر مراجعه کنید که در اسرع وقت به حل مشکل دستگاه شما می‌پردازند.
  2. نکشیدن کاغذ: اگر پرینتر برای چاپ کاغذ را نکشد یا اینکه آن را بد بکشد دلیل آن خراب شدن پیکاپ‌ها یا کلاچ پرینتر می‌باشد که برای رفع آن باید متخصص‌های مربوطه در مراکز تعمیرات پرینتر آن را چک کنند.
  3. چند برگی کشیدن کاغذ: اگر بعد از انجام دستور چاپ، پرینتر شروع به کشیدن چند برگ کاغذ کرد برای رفع این ایراد باید جنس کاغذ را عوض کنید، کاست پرینتر را بررسی کنید، سپریشن پد پرینتر را بررسی کنید و قطعه‌های دیگری هم مانند پیکاپ، کلاچ، سلونوئید و در آخر هم فریم پرینتر و برد اصلی آن چک شود.

انواع پرینتر:

– انواع پرینتر از نظر رنگ:

  1. سیاه و سفید:

این نوع از پرینتر فقط رنگ سیاه دارد و به رنگ سیاه چاپ می‌کند. معمولا از این نوع چاپگر برای چاپ متن، پروژه، مدارک و … استفاده می‌شود و برای چاپ کردن عکس  زیاد جالب نمی‌باشد.

  1. رنگی: تمام کارایی‌های چاپگر سیاه و سفید را دارا می‌باشد و علاوه بر آن برای چاپ کردن انواع عکس‌ها و در هر اندازه‌ای مناسب است. در صورت بروز مشکل در هر کدام از پرینتر‌ها نیاز به تعمیرات پرینتر خواهید داشت.

– انواع پرینتر از نظر مکانیسم چاپ:

  1. چاپگر لیزری:

چاپگر لیزری کیفیت بالایی در چاپ دارد. دارای امکاناتی نظیر: حافظه، سینی برای قرار دادن کاغذ می‌باشد و به راحتی برای چاپ کردن در حجم بالا می‌توان از آن استفاده کرد. از پرینتر لیزری رنگی برای چاپ تصویر‌های با کیفیت با سرعت خوب استفاده می‌شود. از چاپگر لیزری به صورت فراوان در دفترهای بزرگ استفاده می‌شود و کاربردهای زیادی برای آن‌ها دارد. اگر بخواهیم به چندین مورد از مزیت‌ها و عیب‌های این نوع چاپگر اشاره کنیم:

مزایا: بهتر از چاپگر جوهر افشان است، سرعت چاپ کردن آن بالا است، ظرفیت کاغذ آن بالاتر است.

معایب: زیاد گرم می‌شود، با توجه به استفاده در ولتاژ بالا باعث انتشار کربن کوچک می‌شود.

اگر چاپگر شما با مشکل مواجه شد بهتر است به تعمیرات پرینتر مراجعه نمایید که مشکل مربوطه را حل کند.

نحوه کار چاپگر لیزری: نحوه کار چاپگر لیزری که رنگی نیست شبیه به دستگاه فتوکپی است و سرعت بالایی در چاپ دارد. دقت این چاپگر بسیار بالا است و در ادارات از آن استفاده زیادی می‌شود.

تعمیرات پرینتر

چاپگر لیزری

  1. چاپگر جامد جوهر:

این نوع چاپگر به صورت بسیار خاص از جوهر استفاده می‌کند، کارایی جالبی دارد و نیاز به فضای زیادی ندارد. توجه داشته باشید که این نوع پرینتر هنگام چاپ کردن جوهر‌های جامد را ذوب می‌کند.

مزایا: با محیط زیست کاملا سازگار است، از روغن‌های گیاهی غیر سمی ساخته شده است، دارای یک طراحی فشرده و زیبا می‌باشد و مواد مصرفی آن به ذخیره سازی کمتر نیاز دارند.

معایب: چاپ کردن با آن نمی‌تواند چند لایه باشد، نیاز به زمانی برای خنک کردن و همینطور گرم کردن دارد که این کار سرعت عمل را پایین می‌آورد.

با گذراندن دوره‌ی یادگیری تعمیرات پرینتر در مجتمع آموزشی فنی سازان، می‌توانید پرینتر خود را تعمیر کنید و مشکل آن را حل کنید.

تعمیرات پرینتر

چاپگر جامد جوهر

  1. چاپگر LED:

این نوع چاپگر تقریبا شبیه به چاپگر لیزری می‌باشد اما برای ایجاد تصاویر از تابش نور به جای لیزر استفاده می‌کند. این چاپگر قطعات متحرک زیادی ندارد و نسبت به متحرک‌های لیزری کارایی بیشتری دارند و بیشتر مورد  استقبال قرار می‌گیرد.

مزایا: بسیار کارآمد  قابل اعتماد است، تولید این نوع چاپگر ارزان‌تر از چاپگر‌های لیزری می‌باشد و معمولا گارانتی رایگان دارد.

معایب: تاکنون هیچ گونه معایبی از این نوع چاپگر دیده نشده است و به خوبی کار خود را انجام می‌دهد.

تعمیرات پرینتر

چاپگر LED

  1. چاپگر جوهر افشان:

یکی از معروف‌ترین چاپگر‌ها برای تنظیمات حرفه‌ای و داخلی است که طرفداران زیادی دارد. چاپگر‌های جوهر افشان می‌توانند به دوربین‌های دیجیتال متصل شوند و این قابلیت آن‌ها باعث تحولی بزرگ در زمینه چاپ تصویر شده است. توجه داشته باشید که اگر از جوهر و کاغذی که برای چاپ تصاویر مناسب است در این چاپگر استفاده شود، منجر به چاپ تصاویری با وضوح بسیار بالا می‌شود.

مزایا: عکس‌هایی نزدیک به واقعیت تولید می‌کند.

معایب: سرعت چاپ کردن آن آهسته است، دارای چاپ‌های مرطوب و احتمال مسدود شدن دارد.

در صورت مسدود شدن و خرابی باید به نمایندگی‌های تعمیرات پرینتر مراجعه نمایید.

نحوه کار چاپگر جوهر افشان: به وسیله‌ی پخش قطره‌های ریز جوهر روی کاغذ، تصاویر سیاه و سفید و رنگی را روی صفحه چاپ می‌کند. رنگ‌های قرمز و زرد از رنگ‌های اصلی در این نوع چاپگر می‌باشند و رنگ سیاه در آن برای چاپ تصاویر با رنگ سیاه است. قیمت این نوع چاپگر‌ها به صرفه است و برای انجام کارهای شما بسیار مناسب می‌باشد.

تعمیرات پرینتر

چاپگر جوهر افشان

  1. پرینتر چند منظوره:

کارهای زیادی را انجام می‌دهد مانند: چاپ کردن، کپی کردن، اسکن گرفتن و ارسال فکس. به طور کلی می‌توان گفت که این پرینتر نیاز‌های مختلفی را در محیط  دفتر شما یا هر محیط دیگری برآورده می‌کند. بهترین گزینه برای محیط‌های اداری که کمبود فضا دارند به حساب می‌آید

مزایا: وظایف متعددی را می‌تواند به صورت همزمان انجام دهد، قدرت آن از دستگاه‌های متعدد بیشتر است، با وجود داشتن این پرینتر بی نیاز از وجود چندین دستگاه مختلف می‌شوید، نقش مهمی در صرفه جویی برای شما دارد و قیمت این نوع چاپگر با توجه به امکانات بالایی که دارد، بسیار مناسب و به صرفه می‌باشد.

معایب: هزینه‌ی بالایی دارد، به دلیل کارهای زیادی که انجام می‌دهد جوهر آن زود تمام می‌شود و انرژی زیادی را برای انجام کارها نیاز دارد و در صورتی که یک بخش آن خراب شود، تمام قسمت‌های آن خراب می‌شوند از این رو باید با دقت از آن استفاده کنید.

تعمیرات پرینتر

پرینتر چند منظوره

  1. چاپگر ماتریس نقطه‌ای:

قدیمی‌ترین نوع چاپگر‌های موجود در بازار می‌باشند که به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارند هنوز هم در برخی مکان‌ها دیده می‌شوند. به وسیله‌ی نقطه‌های ریز، کلمه‌ها به وجود می‌آیند و به راحتی شکل می‌گیرند. نقطه‌ها از برخورد سوزن‌های ظریفی که نام آن‌ها PIN می‌باشد با ribbon و کاغذ به وجود می‌آیند. این نوع چاپگر‌ها مکانیسم ساده‌ای دارند. در گذشته سر و صدای این نوع چاپگر‌ها بسیار زیاد بود اما امروزه چاپگرهایی با سر و صدای کمتر تولید شده‌اند. اما به صورت کلی صدای این نوع چاپگر‌ها بیشتر از چاپگرهای دیگر می‌باشد.

در صورتی که چاپگر شما با مشکل مواجه شد برای تعمیر آن به مراکز تعمیرات پرینتر مراجعه نمایید.

مزایا: کیفیت چاپ آن بسیار بالا است و قدرت بالایی دارد.

معایب: چاپ‌های آن معمولا مرطوب است و هزینه‌های اجرای آن بالا می‌باشد.

تعمیرات پرینتر

چاپگر ماتریس نقطه‌ای

  1. چاپگرa3 :

این نوع چاپگر روی ورقه‌های a3  چاپ می‌کنند و برای تنظیمات تجاری و داخلی بسیار مناسب هستند. زیرا به چاپ با مقیاس بزرگ نیاز دارند و چاپ روی برگه a3 بهترین گزینه به شمار می‌رود. این نوع چاپگر برای چاپ‌های دیگر هم گزینه‌های مختلفی دارد و سینی‌های زیادی برای ورودی‌های متفاوت دارد و به راحتی کار چاپ را انجام می‌دهد.

مزایا: اندازه چاپ آن بزرگ‌‌تر است و طیف گسترده و زیادی از گزینه‌ها را دارد.

معایب: هزینه‌ی اولیه آن بالا می‌باشد و رد پای بزرگی دارد.

تعمیرات پرینتر

چاپگرa3

  1. چاپگر سه بعدی:

چاپگر سه بعدی را می‌توان یک پیشرفت عظیم در تاریخ چاپ دانست. چاپ سه بعدی برای کاربرانی که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند بسیار مناسب است. این نوع از چاپگر‌ها به تولید وسایل سه بعدی به وسیله‌ی رزین با کیفیت بسیار بالا می‌پردازند. چاپ سه بعدی یکی از زیباترین و پرکاربردترین چاپ‌ها می‌باشد.

مشکلات مربوط به این نوع چاپگر را باید با مراجعه به نمایندگی‌های مربوط به تعمیرات پرینتر حل کنید.

مزایا: امکانات زیادی که دارد و ظرفیت زیادی که برای سفارشی سازی کامل دارد.

معایب: هزینه‌های اولیه آن بالا می‌باشد و هزینه‌های رزین آن زیاد است.

نحوه کار چاپگر سه بعدی: برای کار چاپ با این نوع چاپگر باید ابتدا شکلی که قرار است به صورت سه بعدی چاپ کنید را به وسیله‌ی یکی از برنامه‌های سه بعدی ساز طراحی کنید و بعد آن را با متریال‌های گوناگون چاپ کنید. این نوع چاپگر قابلیت چاپ هرگونه جسم سه بعدی با پیچیدگی‌های مختلف را دارد. در جاهای مختلفی از این نوع چاپگر استفاده می‌شود. به طور مثال برای چاپ کردن قطعه‌های محصولات و افزایش سرعت چرخه تولید از این نوع چاپگر استفاده می‌شود.

تعمیرات پرینتر

چاپگر سه بعدی

نکات مهم برای خرید پرینتر:

قبل از اقدام برای خرید پرینتر مورد نظر خود بهتر است که ویژگی‌های پرینتر مورد نیاز خود را بنویسید و به فروشنده نشان دهید. فروشنده با دیدن انتظارات شما از یک پرینتر به راحتی‌ می‌تواند پرینتر مورد نظر را به شما معرفی کند. در صورتی که این ویژگی‌ها بین چند نوع پرینتر مشترک باشند با راهنمایی‌های فروشنده می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. به طور مثال چند نمونه از نکاتی که از قبل باید به آن توجه داشته باشید به صورت زیر می‌باشد:

امکان چاپ کردن به صورت دورو، تعداد حداکثر صفحاتی که می‌توان در یک ماه به وسیله‌ی چاپگر مورد نظر چاپ کرد، سرعت چاپ در چاپگر، وضوح چاپ، وضوح اسکن و…

ویژگی‌های کلی که باید برای خرید هر نوع پرینتری به آن توجه کرد:

  • کیفیت چاپ پرینتر خوب باشد و حتما این نکته را بررسی کنید.
  • سرعت موتور آن بالا باشد، سرعت موتور را به صورت حروف در دقیقه یا صفحه در دقیقه چک کنید.
  • حافظه‌ی داخلی چاپگر خوب باشد که به صورت کیلوبایت یا مگابایت است.
  • سینی که برای ورود کاغذ می‌باشد باید استاندارد باشد.
  • نوع نمایشگر یعنی لمسی باشد یا غیر لمسی و ساده یا هر شکلی که مد نظر شماست.
  • دارای پورت USB باشد که استفاده از آن راحت باشد.
نمایندگی تعمیرات پرینتر:

نمایندگی‌های تعمیرات پرینتر با داشتن افراد متخصص و با تجربه به راحتی می‌توانند به عیب یابی و تعمیرات پرینتر شما بپردازند.

محل دقیق نمایندگی تعمیرات پرینتر خود را بلد باشید که در صورت امکان به آنجا مراجعه کنید.

نمایندگی‌ها بهترین مکان برای تعمیرات پرینتر هستند زیرا همه‌ی قطعات آن‌ها اصل می‌باشد و در صورتی که قطعه‌ای نیاز به تعمیر داشته باشد آن را با قطعه اصلی تعویض می‌کنند.

همه‌ی افرادی که در نمایندگی‌ها حضور دارند دارای مدارک مربوط به دوره‌های تخصصی تعمیرات پرینتر هستند و تمامی مشکلات را به راحتی حل می‌کنند.

برخی از نمایندگی‌ها هم افراد متخصص را برای تعمیرات پرینتر شما به محل مورد نظر می‌فرستند و آن‌ها کار تعمیر را به راحتی و در محل مورد نظر انجام می‌دهند. زیرا حمل و جابجایی برخی از پرینتر‌ها کار راحتی نمی‌باشد و ممکن است هنگام جابجایی آسیب ببیند.

آموزش تعمیرات پرینتر لیزری:

برای آموزش تعمیرات پرینتر لیزری باید با تمامی قسمت‌های پرینتر آشنا شوید، وظایف آن‌ها را به خوبی بلد باشد و بدانید که هر کدام از چه  قسمت‌هایی تشکیل شده است . این آموزش شامل چندین مرحله می‌باشد که به شرح زیر است:

  1. لیزر: شامل بخش تصویر سازی پرینتر است. توجه داشته باشید که در پرینتر لیزری مبنای تصویر سازی به وسیله‌ی لیزر است که شامل قطعات مختلفی می‌باشد که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

برد الکترونیکی برای تغذیه و درایو لیزرگان، عدسی، پلیگان‌ها، آینه در انتها و سنسور برای تشخیص.

تعمیرات پرینتر

تعمیر پرینتر لیزری

  1. کارتریج: یکی دیگر از قسمت‌هایی که نقش مهمی در تصویر سازی دارد کارتریج می‌باشد که از قطعات مختلفی تشکیل شده است که به شرح زیر هستند:

فوم رولر، درام، مخزنی برای ضایعات، بلید، سیلندر دولوپر، مخزن تونر، همزن و …
تعمیرات پرینتر

کارتریج پرینتر

  1. مسیر عبور کاغذ: یکی از قسمت‌های مهم در پرینتر لیزری که معمولا نیاز به تعمیر پیدا می‌کند و همواره در معرض آسیب است، مسیر عبور کاغذ و قسمت کاغذ کش پرینتر می‌باشد که دارای قطعات زیر است: مخزن، سپریشن پد، چند سنسور در قسمت‌های ابتدایی و میانی و پایانی و مسیر عبور کاغذ. تعمیرات پرینتر مربوط به این قسمت زیاد می‌باشد.
  2. فیوزینگ: بعد از ایجاد شدن تصویر مربوطه روی کاغذ باید این تصویر تثبیت شود و تونر‌ها به خوبی به کاغذ بچسبند. وظیفه‌ی تثبیت تصاویر به عهده‌ی فیوزینگ می‌باشد. فیوزینگ از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که به صورت زیر می‌باشند:

فیوز فیلم، پرس، ترمیستور، لامپ و …

با دانستن تمام قطعات و محل آن‌ها به راحتی می‌توانید کار تعمیرات پرینتر را انجام دهید.
تعمیرات پرینتر

فیوزینگ پرینتر

  1. برد تغذیه: پرینتر برای داشتن عملکرد صحیح و کامل به انرژی نیاز دارد. تامین این انرژی به عهده‌ی برد می‌باشد. می‌توان گفت که برد تغذیه از نظر ساختار شبیه به منابع تغذیه دستگاه‌های دیگر است. اما دقت داشته باشید که در قسمت خروجی این بردها، ولتاژ‌های مختلفی استفاده شده است که این ولتاژ‌ها برای تامین انرژی قسمت‌های گوناگون پرینتر می‌باشد.

با گذراندن دوره‌های آموزش تعمیرات پرینتر در مجتمع آموزشی فنی سازان می‌توانید کار تعمیر را به راحتی انجام دهید و کم کم در این زمینه ماهر خواهید شد.

تعمیرات پرینتر

برد تغذیه

  1. برد فرمتر: برد فرمتر در چاپگر‌ها چند وظیفه به عهده دارد:
  • اطلاعات را دریافت کند.
  • به تحلیل اطلاعات بپردازد.
  • دستورات را به بخش‌های مختلف پرینتر ارسال کند.

برنامه‌ای که از قبل آماده شده است در قسمت تراشه‌های پردازنده‌ی این برد تعبیه شده است و اطلاعاتی را از سنسور‌های مختلف دستگاه می‌گیرد و آن‌ها را به خوبی تجزیه و تحلیل می‌کند سپس به قسمت‌های الکترونیکی و مکانیکی پرینتر ارسال می‌کند.

تعمیرات پرینتر

برد فرمتر

آموزش تعمیرات پرینتر جوهر افشان:

همانطور که گفته شد پرینتر جوهر افشان به وسیله‌ی انتقال جوهر در پیکسل‌های متفاوت کار می‌کند.

برای آموزش تعمیرات پرینتر جوهر افشان باید قسمت‌های مختلف آن را به خوبی بشناسید:

1.هد و کارتریج: در چاپگر‌های جوهر افشان هد یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین قسمت‌های دستگاه است که بسیار حساس می‌باشد. در صورتی که هد دستگاه خراب شود می‌توان گفت که نمی‌توان از دستگاه استفاده کرد اما با مراجعه به نمایندگی‌های تعمیرات پرینتر و با تکیه بر تخصص بالا و تجربه‌ی زیاد افراد می‌توانید به تعمیر آن بپردازید.

از نظر فیزیکی اگر بخواهید هد را دسته بندی کنید به دو دسته تقسیم می‌شود: هد دستگاه‌هایی که کارتریج ندارند و هد دستگاه‌هایی که همراه با کارتریج می‌باشد.

برای تعمیر هد پرینتر چندین روش وجود دارد مانند: استفاده از سیستم هواگیری، استفاده از دستگاه التراسونیک، استفاده از محلول هد باز کن و … که در نمایندگی‌های تعمیرات پرینتر به خوبی این روش‌ها را امتحان می‌کنند که بتوانند تعمیرات پرینتر را به درستی انجام دهند.

  1. کریج: کریج که به آن صندلی هد هم گفته می‌شود قسمت متحرکی است که کار آن جابجا کردن هد و کارتریج می‌باشد. کریج با بخش‌های مختلفی از دستگاه در ارتباط می‌باشد.
  2. پارک استیشن: هنگامی که دستگاه پرینتر خاموش است. هد دستگاه به وسیله‌ی کریج در پارک استیشن قرار می‌گیرد. پارک استیشن یک قسمت بسیار مهم برای افزایش طول عمر دستگاه می‌باشد.

بعد از تمام شدن دوره آموزش تعمیرات پرینتر می‌توانید به خوبی قسمت پارک استیشن را تعمیر کنید که عمر دستگاه شما زیاد شود.

  1. paper feed : تغذیه‌‌ی این قسمت به وسیله‌ی یک موتور انجام می‌شود. وظیفه‌ی این قسمت انتقال دادن کاغذ توسط رول‌های موجود در مسیر عبور می‌باشد. حرکت رول‌ها به وسیله‌ی انکودر و یک سنسور نوری تحت کنترل قرار می‌گیرد که موقعیت کاغذ را کنترل می‌کنند. در صورتی که این قسمت با مشکل خاصی روبرو شود کار تعمیرات پرینتر را به متخصص مربوطه در این زمینه بسپارید.

سایر بخش‌ها با پرینتر لیزری مشترک می‌باشند که در قسمت‌های بالا گفته شد که شامل بخش‌های زیر می‌باشد: مسیر عبور کاغذ، برد پاور، برد فرمتر.

نکات مهم در آموزش تعمیرات پرینتر:

آموزش چگونگی کار با پرینتر: نحوه‌‌ی تست گرفتن از پرینتر‌های مختلف با مدل‌های مختلف و چگونگی کار کردن با آن‌ها یکی از نکات مهمی می‌باشد که همواره باید به آن توجه کرد و در دوره‌های آموزش تعمیرات پرینتر این کار را چندین بار تکرار کنید و انجام دهید که به خوبی آن را یاد بگیرید.

  • آموزش استفاده از فایل‌های تعمیراتی: برای تعمیرات پرینتر، فایل‌ها و سرویس‌های وجود دارند که نحوه‌ی کار کردن با آن‌ها را باید به خوبی یاد بگیرید. کار کردن با این فایل‌ها یکی از موارد مهم در زمینه تعمیرات پرینتر می‌باشد. مانند: سرویس یوزر گاید، منوال و …
  • آموزش استفاده از نرم افزارهای جانبی: یکی دیگر از موارد مهم در زمینه تعمیرات پرینتر استفاده کردن از نرم افزارهای جانبی می‌باشد. به طور مثال نحوه ریست کردن انواع پرینتر را باید به خوبی بلد باشید.
  • آموزش نحوه درست تعمیرات: در انجام کارهای مربوط به تعمیرات پرینتر باید دقت داشته باشید که کارها را به صورت صحیح انجام دهید و باعث آسیب رساندن به بخش‌های دیگر پرینتر نشوید. به عنوان مثال ابتدایی‌ترین کار چگونگی باز و بسته کردن قاب پرینتر می‌باشد که با وجود ساده به نظر رسیدن آن، اگر به صورت درست انجام نشود باعث آسیب رساندن به برخی قسمت‌ها خواهد شد.

آموزشگاه الو موبایل:

مجتمع آموزشی الو موبایل یکی از بهترین آموزشگاه‌ها برای آموزش‌های مختلفی می‌باشد که تعمیرات پرینتر یکی از آن‌هاست. این آموزشگاه بعد از پایان دوره، مدرک معتبر فنی و حرفه‌ای برای افراد صادر می‌کند. افرادی که از مجتمع آموزشی الو موبایل فارغ التحصیل می‌شوند، می‌توانند به راحتی در بازار کار مشغول به کار شوند و یکی از بهترین افرادی باشند که کار تعمیرات را به خوبی انجام می‌دهند. زیرا این افراد در طول دوره بهترین آموزش‌ها را با بهترین استاد‌ها دیده‌اند، استاد هایی که خود در بازار کار مشغول به کار هستند و تمام نکات ریز و درشت را به شاگردان خود می‌دهند. یادگیری در این آموزشگاه تجربه‌ی بسیار لذت بخشی برای افراد می‌باشد. زیرا تمام کلاس‌ها به صورت عملی و با دستگاه‌های کاملا مجهزی برگزار می‌گردد.

به طور کلی کار تعمیرات، مخصوصا تعمیرات پرینتر یکی از کارهایی است که نیاز به دقت بسیار بالا و صبر و حوصله‌ی زیادی دارد. ممکن است در مراحل عیب یابی خسته شوید اما نباید ناامید شوید و دست از تلاش برندارید و با ادامه دادن کار خود ایراد دستگاه را خواهید فهمید و می‌توانید کار تعمیر را شروع کنید. توجه داشته باشید که هرگز نباید در کار خود عجله کنید زیرا عجله کردن کار‌ها خراب می‌کند.

لینک کوتاه صفحه : https://mub.me/8pp

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات