آشنایی با تعمیرات موبایل

آشنایی با تعمیرات موبایل

در دنیای امروز تلفن همراه یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهایی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. تقریبا تمام انسان‌ها از موبایل استفاده می‌کنند و این وسیله همراه همیشگی آن‌ها می‌باشد. تلفن‌های همراه با گذشت زمان پیشرفت زیادی داشتند و مدل‌ها و انواع مختلفی دارند. با پدید آمدن موبایل‌های هوشمند، بسیاری از کارهای افراد از طریق آن انجام می‌شود و این امور بسیار فراتر از تماس گرفتن با یکدیگر می‌باشد. با توجه به اینکه تلفن همراه استفاده‌های فراوانی دارد، ممکن است دچار آسیب شوند و نیاز به تعمیر داشته باشند. کار تعمیرات موبایل یکی از حساس‌ترین و دقیق‌ترین کارها می‌باشد و شما می‌توانید برای تعمیرات موبایل خود به یک متخصص مراجعه نمایید یا اینکه خودتان با گذراندن دوره‌های مربوط به تعمیرات موبایل و یادگیری کامل آن، تلفن همراه خود را تعمیر کنید. آموزشگاه الو موبایل یک آموزشگاه مناسب برای یادگیری تعمیرات موبایل می‌باشد که دارای استاد هایی باتجربه و متخصص و محیطی با تجهیزات بالا می‌باشد. در این آموزشگاه علاوه‌بر آموزش تعمیرات موبایل به آموزش تعمیرات لوازم خانگی، آموزش طراحی و مونتاژ تابلو‌های برق، آموزش تعمیرات برد‌های الکترونیکی و … می‌پردازند.

ویژگی‌های  مجتمع آموزشی الو موبایل:

  1. در صورتی که کار‌‌آموز بعد از پایان دوره بیان کند که یادگیری کم بوده و آموزش از دید او کافی نباشد، به صورت کاملا رایگان دوره برای کار آموز تجدید می‌شود.
  2. این مجتمع بعد از پایان دوره پشتیبانی آموزشی به صورت رایگان دارد ومتخصص‌ها پاسخگوی تمامی سوال‌ها از جانب کارآموز‌ هستند.
  3. زمان کلاس‌ها مناسب است و بر اساس زمان کار آموزمی‌باشد حتی اگر این زمان در روز‌های تعطیل باشد.
  4. این مجتمع دارای کارگاه‌های کاملا مجهز و مناسب برای برگزاری کلاس‌ها به صورت عملی می‌باشد.
  5. مجتمع آموزشی الو موبایل دارای مدرک معتبر فنی و حرفه‌ای می‌باشد.

توجه داشته باشید که برای یادگیری کامل باید دوره‌ها را به صورت کامل گذرانده باشید.

برای یادگیری تعمیرات موبایل قرار نیست کار سختی را انجام دهید و می‌توانید با شرکت در کلاس‌های آموزش تعمیرات موبایل، مدرک آن را دریافت کنید. توجه داشته باشید که صرفا با داشتن این مدرک شما یک تعمیرکار حرفه‌ای نخواهید شد بلکه باید با تمرین و تکرار تجربه کسب کنید که بتوانید به راحتی کار تعمیرات موبایل را انجام دهید.

توجه داشته باشید که علاوه بر آموزش دوره‌ی تعمیرات موبایل، باید دانش و اطلاعات خود را در زمینه  موبایل کامل کنید.

داشتن تعهد در کار، متخصص بودن در انجام کار و ارزش قائل شدن برای مشتری‌ها چند مورد از عوامل مهم در کار تعمیرات موبایل است.

انواع تعمیرات موبایل:

تعمیرات موبایل دو نوع می‌باشد و شامل دو قسمت سخت افزار و نرم افزار است که توضیح آن‌ها به شرح زیر می‌باشد:

تعمیرکارانی که به تعمیر سخت افزار موبایل می‌پردازند معمولا درآمد بیشتری دارند و البته کار آن‌ها ریسک بالاتری دارد. به صورت کلی درآمد تعمیرات موبایل قسمت در سخت افزار و نرم افزار با توجه به تجربه و سابقه‌ی کاری تعمیرکاران مربوطه مشخص می‌شود.

برای یادگیری تعمیر در بخش نرم افزار موبایل باید دارای اطلاعاتی در مورد کامپیوتر و زبان باشید و توجه کنید که اطلاعات مربوط به این زمینه را باید همیشه به روز رسانی کنید زیرا خیلی سریع به روز می‌شوند. برای تعمیرات موبایل مربوط به بخش نرم افزار نیاز به وسیله‌ی خاصی ندارید و با داشتن یک کامپیوتر یا لپ تاپ متصل به اینترنت و کابل برای متصل کردن گوشی می‌توانید مشکلات گوشی‌ مورد نظر را به راحتی حل کنید.

برخی از مشکلات مربوط به بخش نرم افزار: هنگ کردن گوشی، گرم شدن زیاد گوشی، کم شدن سرعت گوشی و دیر اجرا شدن برنامه‌ها، باز نشدن برنامه‌ها و …

تعمیرات موبایل مربوط به قسمت سخت افزار بیشتر نیاز به قطعات موبایل و همینطور وسایلی برای تعمیر دارد. دانستنی‌ها در این قسمت مانند قسمت نرم افزار به سرعت نیاز به به روز رسانی ندارند.

برخی از مشکلات مربوط به بخش سخت افزار: شکستن سوکت شارژر، شکستن ال سی دی، خراب شدن آی سی بلوتوث، مشکلات مربوط به آنتن گوشی و …

 آموزش تعمیرات موبایل در الو موبایل

وسایل تعمیر موبایل:

وسایلی که برای تعمیر سخت افزار موبایل مورد نیاز می‌باشد به شرح زیر است:

  1. لوپ:

این دستگاه شباهت زیادی به میکروسکوپ دارد و یکی از وسایل مهم و ضروری برای تعمیر سخت افزار گوشی به شمار می‌رود. از دستگاه لوپ برای دیدن برد گوشی با زوم بالا استفاده می‌کنند. معمولا در اکثر مغازه‌های مربوط به تعمیرات موبایل یک دستگاه لوپ وجود دارد.

لوپ‌ها دو نوع دارند: آنالوگ و دیجیتال

معمولا لوپ‌های دیجیتال تاخیر زمانی دارند برای خرید لوپ سعی کنید لوپ آنالوگ را تهیه کنید .

 

 

آشنایی با تعمیرات موبایل

لوپ

 

  1. هویه هوای گرم:

این دستگاه  که به آن هیتر و بلوور هم گفته می‌شود برای تعمیرات موبایل بخش سخت افزار مورد نیاز است که به صورت زیر عمل می‌کند:

در داخل دستگاه یک فن تعبیه شده است که باد تولید می‌کند، یک المنت در قسمت دسته‌ی دستگاه وجود دارد که کار آن تبدیل باد سرد به باد داغ می‌باشد. توجه داشته باشید که شدت باد و دما را می‌توانید تنظیم کنید.

 

 

آشنایی با تعمیرات موبایل

هویه هوای گرم

 

 

هنگام خرید هویه به چند نکته توجه داشته باشید :

– همراه با خرید هویه چند عدد سری در اندازه‌های ریز و درشت هم تهیه کنید سری ها را می‌توانید عوض کنید  و با توجه به کاری که قرار است انجام دهید سری مناسب را انتخاب کنید. به طور مثال برای برداشتن ic  از سری استفاده کنید که اندازه‌ی ic باشد .

– دمای این دستگاه از 100 درجه تا 480 درجه تنظیم می‌شود البته در برخی مدل‌ها تا 800 درجه هم می‌توان آن را تنظیم کرد و بستگی به مدل آن دارد. شما می‌توانید هنگام خرید به بازه‌ی دمایی هیتر توجه داشته باشید.

– برخی از هیتر ها همراه با هویه هستند و آن دستگاه هم هویه است و هم هیتراما برخی دیگر از آن‌ها فقط هیتر هستند و همراه با آن هویه وجود ندارد. توجه به این نکته هم هنگام خرید مهم می‌باشد که بتوانید هیتر مناسب با کار خود را تهیه نمایید.

وجود هیتر در تعمیرات موبایل ضروری می‌باشد و از آن برای کارهای زیادی مانند: عوض کردن سوکت شارژر، جدا کردن تاچ، عوض کردن قطعات خراب و …

 

آشنایی با تعمیرات موبایل

نحوه استفاده از هیتر

 

 

  1. منبع تغذیه DC:

همانطور که نامش پیداست برای تغذیه و شارژ کردن از این دستگاه استفاده می‌شود. عملکرد آن شبیه به باتری است. برای تست جریان کشی گوشی‌هایی که خاموش شده‌اند یا آب خورده‌اند نیز از این منبع تغذیه استفاده می‌شود.

دارای دو نوع آنالوگ و دیجیتال می‌باشد که نوع دیجیتال آن کاربرد بیشتری دارد. توجه داشته باشید که قیمت این دستگاه به دقت و توان آن بستگی دارد که هر چقدر بالاتر باشند قیمت دستگاه هم بالاتر خواهد بود.

منبع تغذیه‌ی مناسب جهت تعمیرات موبایل یک منبع با ولتاژ 15 ولت و جریان 2 آمپر می‌باشد.

 

آشنایی با تعمیرات موبایل

منبع تغذیه DC

 

  1. مالتی‌متر:

به این دستگاه مولتی متر و اهم متر هم می‌گویند. برای تعمیرات موبایل به یک مولتی متر معمولی نیاز دارید. این دستگاه کاربرد های زیادی دارد مانند: تست کردن قطعات، تست کردن مسیر‌های موبایل، ولتاژ گیری باتری و برخی از قطعات تلفن همراه و …

دارای دو نوع آنالوگ و دیجیتال هستند که معمولا مالتی‌متر دیجیتال کاربرد بیشتری دارد.

مالتی‌متر دیجیتال هم در دو نوع اتو رنج و رنج دستی وجود دارد که نوع اتو رنج آن بهتر است.

 

آشنایی با تعمیرات موبایل

 

مالتی متر

 

  1. هویه SMD دوبل:

در تعمیرات موبایل از این وسیله برای برداشتن قطعه‌های ریزی مانند: سلف، دیود، خازن و مقاومت استفاده می‌شود. اگر به این هویه دقت کنید متوجه خواهید شد که کارکرد آن شبیه به دو هویه‌ی قلمی می‌باشد.

 

آشنایی با تعمیرات موبایل

هویه SMD  دوبل

 

  1. هویه قلمی:

برای تعمیرات موبایل به دو نوع هویه قلمی نیاز دارید: هویه قلمی معمولی و هویه قلمی که قابل تنظیم است.

 

آشنایی با تعمیرات موبایل

هویه قلمی

 

از هویه معمولی برای لحیم کردن پایه‌های نگهدارنده سوکت شارژر و … استفاده می‌شود و از هویه قابل تنظیم برای لحیم کردن قطعات ظریف و ریز استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که از پایه‌ای که انتهای آن باز باشد برای نگهداری هویه استفاده کنید زیرا اگر انتهای آن بسته باشد ممکن است نوک هویه بشکند. نوک هویه بسیار مهم است و می‌توانید آن را به صورت جداگانه هم تهیه کنید که به دو شکل سر صاف و سر کج هستند و دارای ضخامت‌های مختلفی هستند. فراموش نکنید که هویه‌ها هم در تعمیرات موبایل نقش زیادی را ایفا می‌کنند.

 

آشنایی با تعمیرات موبایل

پایه نگهداری هویه

 

  1. آچار یا پیچ گوشتی:

برای اینکه کار تعمیرات موبایل را شروع کنید ابتدا باید آن را باز کنید. باز کردن گوشی‌ها توسط پیچ گوشتی های مخصوص انجام می‌شود معمولا از پیچ گوشتی‌های آهنربایی استفاده  می‌شود. چند نمونه از پیچ گوشتی‌های کاربردی در تعمیرات موبایل به شرح زیر می‌باشد:

آچار آیفون: برای باز کردن پیچ‌های ریز در قسمت پایینی گوشی آیفون بکار می‌رود.

آچار 4 سو: یکی از کاربردی‌ترین آچارها در تعمیرات موبایل می‌باشد و بدون آن هیچ گوشی را نمی‌توانید کاملا باز کنید. آچارهای دیگری هم وجود دارند که برای باز کردن گوشی‌های مختلف به شما کمک می‌کنند و وجود آنها در هر مغازه‌ی تعمیرات موبایل الزامی می‌باشد.

 

آشنایی با تعمیرات موبایل

پیچ گوشتی

 

  1. دستگاه جدا کننده گلس از تاچ و نمایشگر:

توجه داشته باشید که منظور از گلس در این قسمت گلس‌هایی که خودتان به راحتی می‌توانید جدا کنید نیست. این دستگاه برای گوشی‌های با صفحه نمایش تخت استفاده می‌شود. این دستگاه با گرم کردن گوشی در دمای 80 تا 100 درجه سانتی گراد باعث جدا شدن گلس می‌شود. باد گرم به وسیله‌ی حفره‌های موجود روی دستگاه بیرون می‌آید و این گرما به راحتی قابل تنظیم کردن است.

آشنایی با تعمیرات موبایل

دستگاه جدا کننده گلس از تاچ و نمایشگر

 

دستگاه دیگری هم وجود دارد که برای گوشی‌هایی با صفحه نمایش غیرتخت استفاده می‌شود . این دستگاه با روش فریز کردن گلس را جدا می‌کند. تاچ و نمایشگر را جدا کنید و داخل دستگاه قرار دهید. دما در این دستگاه بسیار کاهش پیدا می‌کند تا جایی که با یخ زدن تاچ و نمایشگر، چسبی که گلس دارد خاصیت خود را از دست می دهد و به راحتی جدا می‌شود بدون اینکه نمایشگر آسیب ببیند و بشکند. این دستگاه هم در تعمیرات موبایل و برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

  1. دستگاه لمینت گلس:

از این دستگاه برای چسباندن گلس و پرس کردن استفاده می‌شود. این دستگاه شامل دو قسمت است: قسمتی که برای چسباندن گلس و پرس کردن می‌باشد و قسمت بعدی هم برای از بین بردن حباب‌هایی است که ممکن است در زیر گلس ایجاد شود. با ایجاد محیط خلا  و تخلیه کردن هوا به طور کامل حباب‌های زیر گلس را از بین می‌برد.

آشنایی با تعمیرات موبایل

دستگاه لمینت گلس

 

وسایلی که گفته شد همگی از وسایل کاربردی و مهم برای تعمیرات موبایل بودند و علاوه بر این مواردی که گفته شد وسایل ریز و درشت دیگری هم وجود دارند  که با تهیه همگی این وسایل و داشتن تجربه و تخصص کافی می‌توانید در کار تعمیرات موبایل موفق باشید.

انواع خرابی‌های موبایل:

معرفی آسیب‌هایی که ممکن است برای گوشی پیش بیاید و راه حل‌های موجود برای آن‌ها:

تلفن‌های همراه همواره در معرض آسیب دیدن و شکستن هستند، هر چقدر هم که از آنها مراقبت کنید ممکن است به صورت ناگهانی آسیب ببیند. اولین اتفاقی که ممکن است به ذهن شما خطور کند افتادن گوشی و شکستن آن است که جز رایج‌ترین آسیب‌ها برای تلفن‌های همراه می‌باشد.

ابتدا باید تشخیص دهید که شکستگی مربوط به کدام یک از قسمت‌های گوشی یعنی: تاچ ، گلس یا ال سی دی گوشی می‌باشد.

  1. شکستن گلس:

بهترین اتفاق ممکن شکستن گلس گوشی می‌باشد که به راحتی قابل تعویض می‌باشد، نیازی به تعمیرات موبایل و باز کردن آن ندارد و هزینه‌ی کمی دارد.

 

آشنایی با تعمیرات موبایل

تعویض گلس گوشی

دقت داشته باشید که بعد از شکستن گلس شما همواره می‌توانید با گوشی خود کار کنید زیرا تاچ گوشی فعال است.

  1. شکستن تاچ:

اگر تاچ تلفن همراه که به آن صفحه لمسی یا دیجیتایزر هم گفته می‌شود آسیب ببیند و بشکند، دیگر نمیتوانید از عملکرد لمسی استفاده کنید. در این حالت ممکن است صفحه نمایش گوشی روشن باشد و دیده شود اما با لمس کردن صفحه هیچ واکنشی نمی‌بینید. برای تعمیر تاچ تلفن همراه خود به تعمیرات موبایل مراجعه کنید این کار هزینه بر خواهد بود و نیازمند باز کردن گوشی خواهد بود.

  1. شکستن ال سی دی:

در این حالت صفحه تلفن همراه شما دارای لکه‌های تیره و ترک‌هایی می‌باشد که تمام صفحه را در برگرفته است. اگر تصاویری هم بر روی صفحه بتوانید ببینید به صورت تار خواهد بود. باید با مراجعه به محل انجام تعمیرات موبایل برای تعمیر ال سی دی گوشی خود اقدام کنید.

توجه داشته باشید که تاچ و ال سی دی گوشی به یکدیگر چسبیده‌اند و در صورت آسیب دیدن هر کدام از آنها باید گوشی شما باز شود و هزینه‌ی زیادی را باید بپردازید.

بهتر است مراقب گوشی خود مخصوصا صفحه نمایش آن باشید و با خرید محافظ‌های مخصوص و محکم برای صفحه نمایش گوشی خود، آن را از آسیب‌های ممکن دور سازید.

تمام کار‌های تعمیرات موبایل که گفته شد را می‌توانید خودتان انجام دهید فقط کافیست با یادگیری تعمیرات موبایل در مجتمع آموزشی الو موبایل و خرید وسایل مورد نیاز شروع به کار کنید.

ساخت ال سی دی:

تاچ و ال سی دی تلفن همراه همواره از گران‌ترین اجزای موبایل هستند زیرا ظرافت زیادی دارد و قطعات مورد نیازی که در ساخت ال سی دی از آن‌ها استفاده می‌شود گران هستند.

قطعات اصلی ال سی دی: چراغ‌های ال سی دی، صفحه ال سی دی، قاب ال سی دی، گلس و صفحه لمسی

این 5 قطعه بسیار ظریف روی هم پرس می‌شوند و حاصل آن یک ال سی دی کاملا باریک می‌شود. برای عوض کردن ال سی دی هزینه‌ی بسیار زیادی را باید پرداخت کنید.

تعمیر ال سی دی:

با توجه به اینکه تعویض ال سی دی هزینه‌ی زیادی دارد می‌توانید با مراجعه به محل تعمیرات موبایل آن را تعمیر کنید و در هزینه‌ها بسیار صرفه جویی کنید. توجه داشته باشید که دلیلی که باعث آسیب دیدن ال سی دی شده است بسیار مهم است. به طور مثال ضربه خوردن و آب خوردن ال سی دی دو مورد از مهم‌ترین دلایل آسیب ال سی دی هستند.

چند مورد از حالت‌های خرابی ال سی دی و راه حل آن‌ها:

  1. اگر بعد از روشن کردن تلفن همراه روی صفحه نمایش آن خطی ایجاد شود: این مشکل به دلیل ضربه شدید به صفحه نمایش به وجود آمده است و باید با مراجعه به محل‌های تعمیرات موبایل، ال سی دی گوشی را تعویض کنید.
  2. اگر بعد از روشن کردن تلفن همراه صفحه سفیدی را مشاهده کردید: برای حل این مشکل باید تلفن همراه خود را فلش کنید. اگر بعد از فلش کردن مشکل حل نشد باید ال سی دی آن را تعویض کنید. با آموزش دیدن در مورد فلش کردن گوشی‌ها، به تنهایی و بدون نیاز به مراکز تعمیرات موبایل هم می‌توانید این کار را انجام دهید.
  3. اگر بعضی اوقات هنگام کار کردن با تلفن همراه، صفحه‌ی لمسی گوشی کار نکند: برای رفع این مشکل تلفن همراه خود را مجدد راه اندازی کنید به این صورت که دکمه‌ی پاور گوشی را به مدت 10 ثانیه نگه دارید که تلفن همراه خاموش شود. سپس 1 یا 2 دقیقه بعد آن را روشن کنید.
  4. در صورت روشن نشدن تلفن همراه: ای مشکل به ال سی دی و صفحه لمسی مربوط نمی‌باشد بهتر است با مراجعه به مراکز تعمیرات موبایل برای حل این مشکل اقدام کنید.
  5. اگر صفحه نمایش روشن شود و دارای نور باشد اما چیزی را نشان ندهد: ابتدا باید نور پشت صفحه را چک کنید، به وسیله‌ی شکافی که پشت تلفن همراه وجود دارد چراغ پشت صفحه را نگاه کنید. در صورتی که این چراغ روشن بود یعنی چراغ پشت صفحه سالم است و مشکل از ال سی دی می‌باشد. با مراجعه به مراکز تعمیرات موبایل باید ال سی دی گوشی را تعمیر کنید.
  6. اگر تلفن همراه شما با تاخیر روشن شود: این اتفاق به دلیل مشکل در منبع تغذیه می‌باشد و به راحتی و توسط تعمیرکار در مرکز تعمیرات موبایل مشکل حل می‌شود.
  7. اگر صفحه نمایش تلفن همراه شما به وسیله‌ی مواد تیز دچار آسیب شد: تنها راه حل ممکن تعویض ال سی دی گوشی می‌باشد و باید به محل تعمیرات موبایل مراجعه کنید.
  8. اگر خط‌های عمودی یا افقی بر روی صفحه نمایش ظاهر شدند: احتمال خیلی زیاد این مشکل مربوط به ال سی دی می‌باشد و برای رفع آن باید ال سی دی را تعمیر کنید.
  9. اگر آب بر روی صفحه وجود داشته باشد: باید سریعا تلفن همراه خود را خاموش کنید زیرا ال سی دی‌های تلفن همراه بسیار به آب حساس هستند. بهتر است تلفن همراه را به مراکز تعمیرات موبایل برده و مشکل آن را رفع کنید.
  10. اگر روشنایی صفحه کم شود: مشکل نور پس زمینه می‌باشد و باید این مشکل را برطرف کنید.

آموزش تعمیر ال سی دی:

شما می‌توانید ال سی دی گوشی خود را تعمیر کنید فقط کافیست نحوه‌ی کار آن را به طریق زیر انجام دهید:

در ابتدا ال سی دی مربوط به مدل گوشی خود یا اجزایی از ال سی دی که نیاز به تعمیر دارند را از بیرون خریداری نمایید. ابزاری که برای این کار نیاز دارید فقط شامل یک پیچ گوشتی و یک کارت بازی از جنس پلاستیک یا چیز نازکی مانند آن می‌شود.

  1. به وسیله‌ی پیچ گوشتی و فلاپ صفحه پشت گوشی را جدا کنید.
  2. به وسیله‌ی فلاپ پلاستیکی تلفن همراه خود را باز کنید، با پیدا کردن یک سوراخ کوچک در طرفین گوشی و فشار دادن فلاپ این کار را انجام دهید.
  3. باتری گوشی و کابل صفحه‌ی لمسی را جدا کنید و سعی کنید که جای آن‌ها را به خاطر داشته باشید.
  4. این مرحله کمی سخت می‌باشد و برای انجام آن بهتر است که دوره‌ی تعمیرات موبایل را گذرانده باشید که بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید. در این مرحله باید شیشه شکسته را بردارید. توجه داشته باشید که شیشه به وسیله‌ی دو عدد نوار جانبی به گوشی متصل است.

برای جدا کردن نوار و شیشه از گوشی می‌توانید از کارت بازی پلاستیک استفاده کنید. ابتدا کارت را در گوشه قسمت پایین گوشی وارد کنید و به سمت داخل آن فشار آورید. با دقت و حوصله این کار را انجام دهید تا زمانی که نوار‌ها جدا شوند. توجه داشته باشید که برای برداشتن نوار قدیمی از گوشه‌ی کنار تلفن همراه شروع کنید. با این کار شیشه‌ی جدیدی که قرار است قرار دهید به صورت منظم روی گوشی قرار می‌گیرد.

  1. در این مرحله باید شیشه‌ی جدید ال سی دی را وارد کنید. قبل از شروع به کار کاور محافظ را جدا کنید. قبل از اینکه شروع به فشار دادن شیشه بر روی گوشی کنید، کابل و باتری را در جای خود قرار دهید.
  2. قطعات تلفن همراه را مانند اول سر جای خود قرار دهید و پیچ‌ها را ببندید. با آموزش این قسمت از تعمیرات موبایل به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید بدون اینکه هزینه‌ی اضافی برای این کار پرداخت کنید.

آموزش الکترونیک موبایل:

برای تعمیر گوشی باید قطعات موجود روی برد موبایل را به خوبی بشناسید و بدانید که اجزای این قطعه‌ها متعلق به چه کمپانی هستند و به تنهایی چه کارهایی را انجام می‌دهند. دانستن این نکات در تعمیرات موبایل الزامی می‌باشد.

برد تلفن همراه هم مانند دیگر برد‌های لوازم الکتریکی از قطعات SMD ساخته شده است.

برای یادگیری تعمیرات موبایل باید در مورد خیلی از قطعات اطلاعات و شناخت کافی داشته باشید. به طور مثال قطعاتی مانند: مقاومت، خازن، سلف، ترانزیستور و دیود که قطعات ریز و مهمی هستند.

بیشترین کار روی برد را آی سی‌ها انجام می‌دهند. آی سی‌ها از تعداد زیادی ترانزیستور و قطعه ساخته شده‌اند.

برای یادگیری عیب یابی تخصصی برد تلفن همراه بهتر است که در مورد شناخت قطعات SMD وic  ها آموزش‌های لازم را ببینید و به خوبی به خاطر بسپارید و دقت داشته باشید که این دو با یکدیگر ارتباط دارند و در صورتی که روی برد نقصی به وجود آید باید از طریق این دو به ایراد به وجود آمده برسیم.

قطعات اصلی تشکیل دهنده‌ی موبایل:

برای کار تعمیرات موبایل شناختن کامل قطعات موبایل یکی از کار‌های ضروری به شمار می‌آید.

1.صفحه نمایش:

صفحه نمایش تلفن‌های همراه دارای دو نوع LCD و LED می‌باشد که به توضیح و مقایسه‌ی آن‌ها می‌پردازیم:

– در صفحه نمایش ال سی دی نور توسط خود صفحه تولید نمی‌شود بلکه به وسیله‌ی قطبنده‌ها تابیده می‌شود و از چند فیلتر عبور می‌کند و برخی از آن‌ها قابل مشاهده می‌باشد.

– در صفحه نمایش ال ای دی خود صفحه نمایش به تولید نور و رنگ‌ها می‌پردازد. دیود‌ها یا همان ال ای دی تمام پیکسل‌های موجود را انتشار می‌دهند و می‌توانند به راحتی رنگ‌های سبز، آبی و قرمز را تولید کنند.

  1. باتری:

در باتری‌ تلفن همراه از تکنولوژی لیتیوم یونی استفاده شده است. باتری در برخی گوشی‌ها به صورت قابل تعویض و در برخی دیگر به صورت داخلی استفاده شده است. باتری یکی از مهم‌ترین اجزای گوشی می‌باشد. در نگهداری از آن بسیار دقت کنید.

 

آشنایی با تعمیرات موبایل

باتری

 

  1. سیستم SOC:

SOC یک آی سی می‌باشد که قطعات یک سیستم الکتریکی را روی یک قطعه به خوبی قرار داده است. یکی از مهم‌ترین اجزای داخلی تلفن همراه می‌باشد و از پردازنده هم فراتر رفته است.

 

آشنایی با تعمیرات موبایل

سیستم SOC

 

 

  1. حافظه:

حافظه‌ی گوشی یک فضا برای ذخیره سازی می‌باشد که در تمام گوشی‌ها وجود دارد. گوشی‌ها بدون استفاده از RAM و حافظه سیستم نمی‌توانند کار کنند و وجود این حافظه ضروری می‌باشد. حافظه‌های داخلی از 32 گیگابایت وجود دارند و در برخی مدل‌ها به بالای 256 گیگابایت هم می‌رسند.

توجه داشته باشید که فضای ذخیره سازی که برای گوشی شما تعریف شده است با چیزی که روی گوشی می‌بینید یکی نیست این به دلیل سیستم عامل گوشی شما و اپلیکیشن‌هایی می‌باشد که از قبل نصب شده‌اند و قسمتی از فضای ذخیره سازی گوشی شما را اشغال کرده‌اند . این فضای اشغال شده با توجه به نوع گوشی‌ها متفاوت می‌باشد.

 

آشنایی با تعمیرات موبایل

حافظه و فضای ذخیره سازی

 

  1. مودم‌ها:

گوشی‌ها برای دریافت و ارسال پیام‌ها به قطعات ارتباطی نیاز دارند. مودم یکی از قطعات ارتباطی می‌باشد که درگوشی‌ها وجود دارد. تولید کنندگان همواره در تلاش هستند که سریع‌ترین مودم موجود را به وجود آورند که امروزه مودم‌های  LTE و CAT سریع‌ترین و قوی‌ترین مودم‌های موجود هستند که کارهای ارتباطی کاربران را بسیار راحت کرده‌اند و با داشتن این سرعت می‌توانند همواره در کارها پیشرو باشند. باید بدانید که گوشی که در دست دارید می‌تواند این سطح از سرعت را پشتیبانی کند که بتوانید از آن استفاده کنید یا خیر. البته فراموش نشود که شرکت‌های سازنده‌ی تلفن‌های همراه همواره تمام تلاش خود را بکار می‌گیرند که بهترین و پرسرعت‌ترین قطعات را تولید کنند. برای تعمیرات موبایل آشنایی کامل با انواع مودم‌ها و طرز کار آن‌ها ضروری می‌باشد.

 

آشنایی با تعمیرات موبایل

مودم

  1. دوربین:

امروزه همه‌ی گوشی‌های هوشمند دارای دوربین عقب و جلو هستند. دوربین عقب معمولا تعداد مگاپیکسل آن بیشتر از دوربین جلو می باشد. دوربین جلو را با نام‌های سلفی و ثانویه هم می‌شناسند.

دوربین موجود در گوشی‌های هوشمند از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

– سنسور: که کار آن تشخیص نور می‌باشد.

– لنز: نور از طریق لنز می‌آید.

– پردازنده تصویر: کار آن پردازش تصویر می‌باشد.

معمولا قبل از خرید گوشی به تعداد مگاپیکسل آن توجه می‌کنند و به عنوان یک عامل مهم برای خرید گوشی به آن دقت می‌کنند. توجه داشته باشید که سنسور دوربین عامل محدود کننده‌ی مهمی می‌باشد که باید مورد توجه قرار بگیرد. بعد از اینکه نور به وسیله‌ی لنز‌ها عبور می‌کند باید توجه داشت که سنسور چقدر حساسیت دارد. با توجه به کوچک بودن اندازه سنسور‌ها، معمولا در مکان‌هایی که نور کمی دارند کیفیت عکس و فیلم‌هایی که توسط گوشی گرفته می‌شوند پایین است. تولید کنندگان سنسور تلفن همراه همواره روی این قسمت کار می‌کنند که بتوانند این مشکل را حل کنند.

توجه به دوربین‌های گوشی‌های مختلف هم یکی از نکات مهم در تعمیرات موبایل است که باید به آن توجه شود.

 

آشنایی با تعمیرات موبایل

دوربین‌های گوشی

 

  1. سنسور‌ها:

در تلفن‌های همراه 5 سنسور اصلی وجود دارد که برای ارائه‌ی قابلیت‌های دستگاه هوشمند لمسی می‌باشند و به شرح زیر هستند:

– سنسور شتاب سنج: جهت و حرکت کردن گوشی را تشخیص می‌دهدو به وسیله‌ی اپلیکیشن‌ها از آن استفاده می‌شود. به عنوان مثال تکان دادن گوشی برای عوض کردن موزیک توسط این سنسور انجام می‌شود.

– سنسور ژیروسکوپ: همراه با سنسور شتاب سنج و برای تشخیص چرخیدن موبایل کار می‌کند. به طور مثال کج کردن گوشی هنگام بازی کردن توسط این سنسور انجام می‌شود.

– سنسور قطب نمای دیجیتال: برای پیدا کردن جهت‌ها از آن استفاده می‌شود. در نقشه و برای راه‌ یابی کاربرد فراوانی دارد.

– سنسور نور محیط: این سنسور می‌باشد که به صورت خودکار روشنایی صفحه نمایش گوشی شما را با توجه به نوری که در اطراف وجود دارد تنظیم می‌کند و کمک زیادی به افزایش عمر باتری شما می‌کند.

– سنسور مجاورت: هنگامی که مشغول مکالمه تلفنی هستید اگر تلفن همراه را به گوش خود نزدیک کنید، صفحه تلفن همراه به صورت خودکار قفل می‌شود که به صورت ناخواسته با برخورد به گوش و صورت شما دستورات خاصی اجرا نشود.

لینک کوتاه صفحه : https://yun.ir/etv717

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات