علت کندشدن گوشی چیست؟

علت کندشدن گوشی

این یکی از رایج‌ترین سؤالاتی است که در مورد گوشی‌های پرسیده می‌شود این است که علت کندشدن گوشی چیست؟ به نظر می‌رسد که گوشی‌های همراه ما پس از مدتی استفاده از حالت پرسرعت به حالت کند و تنبل تبدیل می‌شوند.

علت کندشدن گوشی اندروید و آیفون شما می‌تواند تعداد مواردی باشد که ما در مقاله به آنها پرداخته‌ایم.

علت کندشدن گوشی هوشمند شما با افزایش عمر آن رابطه مستقیم دارد.

درواقع علت کندشدن گوشی شما می‌تواند موارد زیادی باشند. خوشبختانه تعدادی از آنها با دانش صحیح قابل‌رفع یا پیشگیری هستند.

 

اصلی ترین دلایل کند شدن موبایل

از مهم ترین علت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود :

1- برنامه‌های پس‌زمینه علت کندشدن گوشی

احتمالاً قبلاً این مورد را شنیده‌اید که علت کندشدن گوشی تعداد زیاد برنامه‌های باز در پس‌زمینه است. همه ما به‌مرورزمان برنامه‌ها را در گوشی نصب می‌کنیم و احتمالاً فراموش می‌کنیم برنامه‌هایی را که به‌ندرت یا هرگز استفاده نمی‌کنیم حذف کنیم. بسیاری از این برنامه‌ها به منابع پس‌زمینه، تازه کردن داده‌هایشان، اتصال به شبکه یا نظارت بر بخشی از سیستم در پس‌زمینه برای زمانی که ممکن است نیاز باشد، نیاز دارند.

تلفن‌ها منابع محدودی دارند (RAM، CPU و موارد مشابه) که باید بین تمام کارهای پس‌زمینه و اولویت بالا تقسیم شوند؛ بنابراین بسیاری از مواردی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند می‌توانند سیستم شما را در هنگام برنامه‌های سخت‌گیرانه‌تر مانند بازی کند. اندروید در مدیریت منابع بسیار خوب است، اما نمی‌تواند معجزه کند. پس از مدتی برنامه‌های نصب شده در اندروید باعث کندشدن گوشی شما می‌شود. با محدودیت‌های اجرای پس‌زمینه و دسترسی محدود برای برنامه‌ها که به طور فعال در پیش‌زمینه نیستند، همه چیز تغییر می‌کند و از کندشدن گوشی جلوگیری می‌کند.

 

2- حذف نکردن برنامه‌های قدیمی علت کندشدن گوشی

حذف برنامه‌های قدیمی و استفاده نشده یک عمل نگهداری مهم و فوق‌العاده ساده است. خوشبختانه، نسخه‌های اخیر اندروید این کار را آسان‌تر از همیشه کرده‌اند و ابزارهای پاک‌سازی فضای ذخیره‌سازی را ارائه می‌کنند که می‌توانند به طور خودکار برنامه‌هایی را که مدت‌هاست استفاده نکرده‌اید حذف کنند.

برای بررسی سرویس‌هایی که در حال حاضر روی تلفن شما اجرا می‌شوند، با هفت بار ضربه‌زدن روی شماره ساخت در زیر تنظیمات > درباره تلفن، گزینه‌های برنامه‌نویس را فعال کنید. از آنجا به Developer Options بروید و روی زبانه Running services ضربه بزنید. از طرف دیگر، می‌توانید یک برنامه ردیابی خدمات مانند Greenify یا Servicely را اجرا کنید تا ببینید اگر دستگاه شما روت شده است، چگونه این سرویس‌ها در طول زمان بر منابع و عمر باتری شما تأثیر می‌گذارند. این به شناسایی بدترین متخلفان کمک می‌کند که می‌توانید برای بهبود عملکرد آنها را حذف نصب کنید.

حذف نکردن برنامه‌های قدیمی علت کندشدن گوشی

 

3- عدم ذخیره‌سازی کامل و پارتیشن‌بندی

سرعت نوشتن درایوهای فلش NAND (حافظه داخلی) با پرکردن آنها کاهش می‌یابد، به همین دلیل است که وقتی حافظه شروع به پرشدن می‌کند می‌تواند یک علت کندشدن گوشی باشد. این می‌تواند به دلیل وجود برنامه‌ها، عکس‌ها و ویدئوهای حذف‌شده و فایل‌های حافظه پنهان برنامه‌ای باشد که از کنترل خارج می‌شوند.

خوشبختانه، اندروید پس از اتمام حافظه، اعلانی را نمایش می‌دهد و گزینه‌هایی را برای پاک‌کردن فایل‌های رسانه و برنامه استفاده نشده در اختیار شما قرار می‌دهد. بهتر است قبل از وقوع آن، یا با حذف دستی فایل‌ها یا با استفاده از پاک‌کننده ذخیره‌سازی داخلی گوشی، وضعیت را کنترل کنید.

حتی اگر یکی از آن اعلان‌های «آزادکردن فضا» را نبینید، حافظه به‌هم‌ریخته به دلیل قدیمی بودن و برنامه‌های قدیمی حذف شده همچنان می‌توانند علت کندشدن گوشی باشند. این به‌عنوان قطعه شناخته می‌شود. پارتیشن‌بندی همچنین به دلیل نواحی حافظه ناموفق که ناشی از سن و نزدیک‌شدن به محدودیت چرخه خواندن و نوشتن درایو است، رخ می‌دهد، جایی که دیگر نمی‌توان به بخش‌های ناکارآمد دسترسی داشت.

 

عدم ذخیره‌سازی کامل و پارتیشن‌بندی

 

کندشدن گوشی و رابطه مستقیم آن با حافظه

فلش مموری و حافظه SSD مانند هارد دیسک‌های قدیمی‌تر قطعات متحرک ندارند، بنابراین در عملکرد خواندن تصادفی مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما می‌تواند سرعت بازیابی داده‌ها از چندین بلوک سازمان‌یافته را افزایش دهد. ردیابی فایل‌های تکه‌تکه شده در یک درایو بسیار بزرگ می‌تواند زمان اسکن را افزایش دهد و عملکرد قابل‌توجهی برای نوشتن داده‌ها در حافظه فلش پارتیشن‌بندی شده به وجود آورد، زیرا مکان‌یابی فضاهای آزاد موجود یک مشکل است.

کنترل‌کننده‌های اندروید و درایو کار معقولی برای جلوگیری از تکه‌تکه شدن حافظه فلش از طریق پیرایش انجام می‌دهند. بااین‌حال، زمانی که حافظه شما پر می‌شود، به دلیل کمبود فضای اضافی، جابه‌جایی و ذخیره فایل‌ها و برنامه‌های جدید دشوارتر می‌شود.

اگر حافظه شما پر یا ضعیف است، بازنشانی کارخانه برای پاک‌کردن آن (البته پس از اینکه اطلاعات خود را در جای دیگری ذخیره کردید) باید مشکل را حل کند، مگر اینکه درایو فلش خیلی قدیمی باشد. همچنین بهتر است تصاویر، موسیقی، فیلم‌ها و سایر فایل‌هایی را که مرتباً تغییر می‌دهند به‌جای فلش مموری در کارت microSD ذخیره کنید، زیرا کارت‌های microSD را می‌توان پس از قدیمی شدن تعویض کرد. فضای ذخیره‌سازی ابری یکی دیگر از گزینه‌های خوب برای فایل‌های حجیم مانند موسیقی، ویدئو و غیره است.

 

استفاده از انواع حافظه یک راه خوب برای جلوگیری از کندشدن گوشی

عمر باتری علت کندشدن گوشی شما

یک علت کندشدن گوشی شما می‌تواند افزایش سن باتری گوشی باشد.  پس از دو یا شاید سه سال خدمت، ظرفیت باتری کاهش می‌یابد و دستگاه‌های ما دیگر نمی‌توانند یک روز را با یک‌بار شارژ کامل دوام بیاورند. بخش دیگری از این فرایند پیری افزایش مقاومت داخلی باتری در اثر تجمع الکترود است.

مقاومت داخلی دو تأثیر بر عملکرد دارد. مقاومت بالاتر باعث می‌شود که ولتاژ خروجی در طول جریان بالا کاهش یابد.

این به‌عنوان افت ولتاژ شناخته می‌شود. این انرژی تلف شده سپس به‌صورت گرما دفع می‌شود و باعث گرم‌شدن باتری و سایر قسمت‌های داخلی گوشی می‌شود که علت کندشدن گوشی می‌توانند باشند.

CPUها به دما حساس هستند، بنابراین اگر گوشی به دلیل قدیمی بودن باتری داغ شود، ممکن است کنترل‌کننده مدیریت انرژی تلفن، سرعت پردازنده را کاهش دهد.

CPU و حافظه‌ای که با سرعت کلاک بالا کار می‌کنند نیز به جریان بیشتری نیاز دارند و بنابراین افت ولتاژ بیشتری را القا می‌کنند. یک باتری بسیار قدیمی ممکن است نتواند هم جریان موردنیاز و هم ولتاژ پایدار را تأمین کند که به معنی شماره‌گیری بیشتر سرعت پیک یا خطاهای اجرای خطر است.

به‌روزرسانی پردازنده آیفون در سال گذشته که پس از تحلیل رفتن باتری‌ها صادر شد، نمونه بارز این نوع مشکلات است.

علت کندشدن گوشی اندروید و آیفون

تعدادی از تولیدکنندگان اندروید ادعا می‌کنند که از همان رویه پیروی نمی‌کنند، حداقل در مورد به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، و بعید است که تراشه‌های خود را آن‌قدر سخت‌کار کنند که نتوانند افت احتمالی ولتاژ باتری را تحمل کنند. بااین‌وجود، منبع تغذیه کمتر پایدار، حفظ بالاترین سرعت کلاک را برای پردازنده‌ها سخت‌تر می‌کند و برای خواندن و نوشتن RAM و ROM نیز مشکل‌ساز است.

در بدترین حالت، خرابی باتری می‌تواند به‌قدری مشکلات انرژی در سراسر سیستم ایجاد کند. تنها راه‌حل این مشکل تعویض باتری با باتری جدید است.

 

حافظه ضعیف علت کندشدن گوشی

علاوه بر قدیمی شدن باتری‌ها، حافظه‌های فلش و رم نیز از اثرات زمان رنج می‌برند. مموری با حداکثر تعداد چرخه نوشتن درجه‌بندی می‌شود. این به این دلیل است که فرایند برنامه/پاک‌کردن باعث تخریب لایه اکسیدی می‌شود که الکترون‌ها را در سلول حافظه NAND به دام می‌اندازد و در نهایت آنها را نامناسب می‌کند.

درست مانند باتری‌ها، ظرفیت حافظه باگذشت زمان کاهش می‌یابد و این می‌تواند علت کندشدن گوشی شما باشد. باگذشت زمان تعداد خطاهای نوشتن روی حافظه افزایش می‌یابد و این خود علت کندشدن گوشی است.

سطحی از افزونگی در تراشه‌های حافظه تعبیه شده است، بنابراین با فرسوده شدن بخش‌های قدیمی، بخش‌های جدید معرفی می‌شوند. در نهایت، طول عمر حافظه شما به مقدار داده جدیدی که ذخیره می‌کنید بستگی دارد. به‌طورکلی باید بین دو تا سه سال استفاده را به‌راحتی ببینید. بسیاری از تراشه‌ها می‌توانند بین پنج تا 10 سال دوام بیاورند.

 

آیا به‌روزرسانی سیستم‌عامل و برنامه می‌تواند علت کندشدن گوشی باشد؟

یکی دیگر از نظریه‌های بسیار رایج برای کاهش سرعت دستگاه‌ها با افزایش سن این است که سیستم‌عامل‌هایی مانند Android و iOS و همچنین برنامه‌هایی که روی آن‌ها اجرا می‌شوند، با به‌روزرسانی مداوم منابع سنگین‌تر می‌شوند. این به‌روزرسانی بدین‌جهت است که گوشی شما از جدیدترین و بهترین سخت‌افزار بهره‌مند شوند؛ بنابراین گوشی‌های هوشمند قدیمی ما با سخت‌افزار قدیمی تلاش می‌کنند تا سرعت خود را حفظ کنند.

در نتیجه به‌روزرسانی علت کندشدن گوشی قدیمی شما می‌تواند باشد. اکثر دستگاه‌ها به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل دو سال گذشته را نمی‌بینند، بنابراین به‌هرحال نسخه‌های سخت‌تر اندروید را اجرا نمی‌کنند. علاوه بر این، حداقل الزامات اندروید در بین تکرارها تغییر زیادی نکرده است. یک تلفن قدیمی با 1 گیگابایت رم به طور ناگهانی قادر به اجرای Oreo یا Android P نیست.

 

اثر nocebo

اگر هیچ یک از موارد بالا علت کندشدن گوشی شما نیست، احتمالاً انتظارات در درک ما نقش دارند. دائماً به ما گفته می‌شود که محصولات جدید چقدر سریع و برتر هستند که می‌تواند این تصور را القا کند که محصولات قدیمی در مقایسه باید کند باشند. در واقعیت، بهبود عملکرد نسل در کارهای روزمره ناچیز است. دستگاه‌های قدیمی‌تری که به‌خوبی از آنها مراقبت شده‌اند، می‌توانند سال‌ها به‌خوبی کار کنند.

زمان صرف شده با تلفن به ما این امکان را می‌دهد تا ایرادات و مشکلاتی را که وقتی براق و جدید بودند متوجه نشدیم، تشخیص دهیم. ما ناگزیر از زمان‌های بارگذاری ایده‌آل و کندی برنامه‌ها بیشتر آگاه می‌شویم، اما این بدان معنا نیست که گوشی ما خراب است.

گوشی‌های هوشمند باگذشت زمان کند می‌شوند، این فقط یک واقعیت ناگوار به دلیل طول عمر اجزای داخل آنها است. اما ما می‌توانیم اقداماتی را انجام دهیم تا گوشی‌هایمان را سالم نگه داریم، بنابراین حتماً راهنمایی‌های مهم برای جلوگیری از علت کندشدن گوشی را بررسی کنید تا گوشی خود را در بهترین حالت نگه دارید.

همچنین اگر شما کاربران گرامی بخواهید تمام مشکلات گوشی خود از جمله تعمیر قطعات گوشی را یاد بگیرید می توانید در دوره آموزش تعمیر موبایل آموزشگاه الو موبایل که جزو بهترین آموزشگاه های تخصصی تعمیرات موبایل می باشد را شرکت نمایید .

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات