پاک کردن ویروس گوشی اندروید

پاک کردن ویروس گوشی اندروید

ویروس ها باعث می شوند سلامت گوشی های اندروید به خطر بیفتد و از کارایی گوشی کاسته شود. همچنین ویروس ها باعث هنگ کردن گوشی، کم شدن سرعت و به خطر افتادن امنیت آن می ‌شوند. حتی ممکن است پس از مدتی گوشی به طور کامل عملکرد خود را از دست بدهد و بسوزد. پس باید در صورت ویروسی شدن گوشی و اختلال در عملکرد آن، هر چه سریع تر برای پاک کردن ویروس گوشی خود اقدام کنید. اگر احتمال می دهید گوشی اندروید شما نیز ویروسی شده است، بهتر است تا انتهای این مطالب همراه ما باشید:

 

روش های حذف کردن ویروس گوشی اندروید

۱. استفاده از برنامه های حذف ویروس گوشی اندروید

  • برنامه Malwarebytes

از جمله بهترین و قابل اعتمادترین برنامه های آنتی ویروس گوشی اندروید، برنامه Malwarebytes است. این برنامه در دسترس بوده و با استفاده از نسخه رایگان آن می توانید هر گونه تهدیدی را خنثی کنید و از بین ببرید. این اپلیکیشن دارای ویژگی های خاصی است که می تواند مجوز های ارائه شده به برنامه را رصد کند و از موارد مشکوک جلوگیری نماید.

دوره ی پیشنهادی : آموزش تعمیرات موبایل کاملا عملی

روش های حذف کردن ویروس گوشی اندروید

 

  • برنامه Bitdefender Antivirus Free

یکی دیگر از بهترین اپلیکیشن های حذف ویروس گوشی، اپلیکیشن Bitdefender Antivirus Free است. این برنامه به خاطر وزن سبکی که دارد، می‌تواند قابلیت ‌های زیادی را با سرعت بالا ارائه دهد.

  • تغییر رمز عبور حساب گوگل پاک کردن ویروس گوشی

احتمال دارد هکرها از بد افزار، برای ربودن حساب گوگل و همچنین به خطر انداختن بیش تر امنیت شما استفاده کنند. در این صورت برای پاک کردن ویروس گوشی باید رمز عبور حساب گوگل خود را تغییر دهید. بهتر است از رمز عبوری استفاده نمایید که با نماد ها و حروف بزرگ و کوچک ترکیب شود و به سادگی قابل هک شدن نباشد. جهت تغییر رمز عبور گوشی خود لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  1. به بخش تنظیمات بروید.
  2. مدیریت حساب گوگل را انتخاب نمایید.
  3. حالا security را باز کنید.
  4. در قسمت password گزینه change password را انتخاب کرده و رمز جدید خود را وارد کنید.
  • استفاده از Safe Mode

  1. در گام اول گوشی خود را در حالت Safe Mode قرار دهید. این کار مانع اجرای برنامه های کاربردی که حاوی بد افزار هستند، می شود. در اکثر گوشی های اندروید، شما می توانید با فشردن کلید خاموش و روشن به گزینه Power دسترسی یابید. با نگه داشتن گزینه Power off گزینه Safe Mode ظاهر می شود. با انتخاب این گزینه، دستگاه خود را به حالت Safe Mode تغییر دهید. باید توجه کنید، زمانی که در حالت Safe Mode هستید، در قسمت پایین سمت چپ صفحه نمایش باید Safe Mode را مشاهده کنید.
  2. در گام دوم منوی Settings را انتخاب نمایید و روی گزینه Apps کلیک کنید و مطمئن شوید تب Downloaded را می بینید. اگر نام ویروسی که گوشی شما توسط آن آلوده شده را نمی دانید، در لیست موجود به دنبال برنامه هایی بگردید که آن ها را خودتان نصب نکردید و یا نباید روی دستگاه شما اجرا شوند.
  3. در گام سوم روی آیکون اپلیکیشن کاربردی مخرب ضربه بزنید تا صفحه اطلاعات آن باز شود. سپس گزینه Uninstall را انتخاب کنید. در بیش تر موارد این تنها کاری است که می ‌توان جهت حذف ویروس آن را انجام داد. اما در برخی موارد امکان دارد شما دکمه Uninstall را، غیرفعال مشاهده نمایید و توانایی انجام فرآیند بالا را نداشته باشید. علت این امر به خاطر قرار گیری ویروس در حالت Administrator دستگاه است.
  4. در گام چهارم از منوی Apps خارج و سپس وارد Settings و بعد از آن وارد Device Administrators شوید. در این جا شما قادر هستید برنامه های کاربردی که در حالت Administrator قرار دارند را مشاهده نمایید. این فرآیند بسیار ساده است. فقط کافی است که تیک برنامه ای که قصد دارید آن را حذف نمایید، بردارید. حالا به گام سوم برگردید و برنامه مورد نظر را Uninstall کنید.
  5. در گام آخر پس از حذف ویروس از گوشی، تنها کاری که لازم است انجام دهید، راه اندازی مجدد گوشی و خروج از حالت Safe Mode است.

دوره ی پیشنهادی : تعمیرات گوشی سامسونگ

استفاده از Safe Mode

 

  • حذف مرورگرهای گوشی  پاک کردن ویروس گوشی

ویروس های گوشی هر روز پیچیده ‌تر می‌ شوند، اما بسیاری از آنها نسبتاً ساده هستند و فقط از طریق مرورگر گوشی شما کار می ‌کنند. این به این معناست که اگر حافظه کش اینترنت خود را پاکسازی کنید، شانس خوبی جهت خلاص شدن از شر این ویروس ها خواهید داشت. به خاطر داشته باشید که این روش را روی همه مرورگر هایی که از آن ها استفاده می کنید، انجام دهید.

  • حذف اپلیکیشن های مخرب پاک کردن ویروس گوشی

برای اینکه بتوانید اپلیکیشن ویروسی گوشی خود را بیابید، ابتدا باید خوب فکر کنید و به یاد آورید که مشکلات و اختلالات به وجود آمده در گوشی شما از چه زمانی رخ داده است. معمولا به محض نصب یک اپلیکیشن ویروسی، اختلالاتی که برای گوشی به وجود آمده، نمایان می شوند. پس اگر زمان دقیق شروع شدن مشکلات گوشی را به خاطر داشته باشید، می توانید اپلیکیشن ویروسی را پاک کنید.

یکی دیگر از راه هایی که می تواند به شما در این مسیر کمک کند مربوط به اپلیکیشن هایی است که از منابعی به غیر از گوگل پلی استور آن ها نصب کرده اید. قطعا ۹۹ درصد اپلیکیشن هایی که در گوگل پلی استور وجود دارند، ویروسی نیستند. پس مشکل از برنامه هایی است که از منابع دیگر دانلود شده اند.

اگر بین چند اپلیکیشن مختلف شک داشتید که کدام یک ویروسی هستند، توصیه می شود که آن ها را تک‌ تک حذف کنید و پس از حذف و هر یک از آن ها، وضعیت گوشی خود را بررسی نمایید. اگر مشکل بعد از حذف کردن یکی از برنامه ها برطرف شد، پس ویروس و اختلالات ایجاد شده در گوشی به همان برنامه مربوط می‌ شود.؛ بنابراین می توانید سایر برنامه هایی که آن‌ ها را حذف کرده اید، مجدداً آن ها را نصب نمایید. فقط توصیه می شود برای بار دوم جهت نصب این اپلیکیشن ها، حتما از طریق گوگل پلی استور اقدام نمایید و از منابع غیر قابل اعتماد استفاده نکنید.

  • حذف ویروس گوشی از طریق کامپیوتر  پاک کردن ویروس گوشی

برای این کار کافی است که گوشی خود را با کابل شارژر و کابل اتصال به کامپیوتر وصل کنید. بعد از اتصال گوشی از شما می پرسد به چه منظوری گوشی خود را به کامپیوتر وصل کرده اید. سپس اجازه دسترسی کامل به گوشی را در گزینه ها پیدا کنید و روی آن کلیک نمایید. بعد از دسترسی کامل از طریق کامپیوتر به گوشی، می توانید به کمک آنتی ویروس کامپیوتر، فایل های موجود در گوشی تان را اسکن کنید. جهت این کار وارد مای کامپیوتر شده و روی آیکون موبایل خود در مای کامپیوتر راست کلیک کنید. سپس گزینه اسکن آنتی ویروس را پیدا کرده و روی آن ضربه بزنید تا گوشی شما اسکن شود.

  • آپدیت اندروید پاک کردن ویروس گوشی

همیشه سیستم عامل اندروید خود را به روز رسانی کنید. بیش تر آپدیت های اندرویدی، لایه‌ های امنیتی جدید را به دستگاه اضافه می ‌کنند. از این طریق می‌ توان جلوی فعالیت های اپلیکیشن های مخرب و بد افزار گرفت و در برابر ویروس ها، از گوشی محافظت کرد. اگر به این موارد دقت کنید، می توانید تا حد بسیار زیادی مطمئن باشید که برای گوشی اندروید تان مشکلی پیش نمی آید، و لازم به پاک کردن گوشی از ویروس نخواهد بود. مهم ترین نکته ای که باید رعایت کنید و تاثیر بسیار زیادی در حفاظت از گوشی اندروید شما در برابر ویروس دارد، دانلود کردن اپلیکیشن های مورد نیاز از گوگل پلی استور است.

  • نصب برنامه های گوشی از منابع معتبر

موضوعی که قبلا هم به آن اشاره کردیم، نصب اپلیکیشن های اندرویدی گوشی، از گوگل پلی استور بود. سعی کنید اپلیکیشن های مورد نیاز گوشی خود را از گوگل پلی استور (Google play store) دانلود کنید. چون این منبع اغلب اپلیکیشن ها را از جهت ویروس و بد افزار و کدهای مخرب، کنترل می‌ کند. معمولا اپلیکیشن های مخرب و بد افزارها، به دلیل اینکه اپلیکیشن ها از منابع غیر معتبر دانلود می شوند، به گوشی راه پیدا می کنند. اگر اپلیکیشن های خود را از گوگل پلی استور نصب کنید، گوشی شما تا حد زیادی از ویروس ها در امان می ماند.

  • بازگشت به حالت کارخانه  پاک کردن ویروس گوشی

اگر هیچ کدام از روش های حذف ویروس گوشی، مشکل بد افزار گوشی را حل نکرد باید گوشی را به حالت کارخانه برگردانید. این مرحله آخر است و توصیه می‌ شود قبل از به کار گیری این روش از نرم افزارهای آنتی ویروس استفاده کنید. روش بازگرداندن گوشی به حالت کارخانه به صورت زیر است:

  • به بخش تنظیمات وارد شوید و سیستم (system) را انتخاب کنید.
  • سپس روی گزینه ریست (Reset options) کلیک کنید.
  • گزینه پاک کردن تمام داده‌ ها (Erase all data) را انتخاب کنید و در قسمت پایین یک بار دیگر روی این گزینه بزنید. حالا در صفحه باز شده گزینه تایید را انتخاب نمایید.
  • گوشی خود را ریستارت کنید.

پاک کردن ویروس گوشی

کلام آخر

اگر در عملکرد گوشی شما، اختلالی به وجود آمده است هر چه سریع تر باید مشکل را بر طرف کنید. مشکل بارز گوشی های اندروید ویروسی شدن آن ها است. جهت رفع این مشکل، از راه حل هایی که در این مقاله ارائه شد، استفاده کنید. پس از حذف ویروس گوشی اندروید خود، حتما یک آنتی ویروس روی گوشی نصب کنید تا از بد افزارهای مخرب، در برابر موبایل خود محافظت نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات