تشخیص قطعات روی برد موبایل

در مورد عملکرد ها و شناسایی قطعات تلفن همراه، باید قطعات روی برد موبایل را تشخیص دهید،این یک مهارت است که بتوانید عملکرد های قطعات تلفن همراه را برای اهداف عیب یابی شناسایی کنید.

علاوه بر این ، این دانش به باعث تشخیص ایرادات تلفن‌ ها می شود و به مشتریان با رویکرد حرفه‌ ای‌ تر کمک می‌کنید، این یک مهارت فنی است، بنابراین لازم نیست در هنگام برخورد با دستگاه‌های پیچیده مانند یک فرد حرفه ای  عمل کنید. ‏

این یک واقعیت شناخته شده است که مشکل اصلی تکنسین شناسایی عملکرد قطعات تلفن همراه و سایر موارد روی برد است. تشخیص قطعات روی برد موبایل، کار شما را سریع و آسان می کند.

در نتیجه از مهم ترین مباحث برای آموزش تعمیرات موبایل، آموزش تشخیص قطعات روی برد موبایل و شناخت عملکرد این قطعات است.

حالا بیایید در مورد عملکرد این قطعات تلفن همراه و نحوه شناسایی آنها روی برد موبایل بیاموزیم تا بدانیم آنها واقعاً در یک تلفن یکی پس از دیگری چه می کنند. ‏

برد چیست؟ تشخیص قطعات روی برد موبایل

در داخل تلفن همراه، برد مدار یکی از اجزای اصلی است، همراه با بخش های مختلف دیگر مانند صفحه نمایش کریستال مایع (LCD)، آنتن، میکروفون، باتری، بلندگو و صفحه کلید است.

برد مدار تلفن همراه، برای همه مقاصد، ناحیه مغزی تلفن در نظر گرفته می شود. کل سیستم را اجرا می کند. چندین بخش از برد مدار وجود دارد که با هم کار می کنند تا از عملکرد صحیح تلفن همراه اطمینان حاصل کنند. ‏

دوره ی پیشنهادی : آموزش تعمیرات موبایل به صورت کاملا عملی

برد چیست

شناخت و تشخیص قطعات روی برد موبایل

اگر می خواهید تعمیرات برد موبایل را یاد بگیرید،اول از هر کاری باید بتوانید قطعات روی برد موبایل را شناسایی کنید. در زیر به معرفی برخی از قطعات روی برد موبایل می پردازیم.

  • آی سی پاور

مشکل ناشی از آی سی پاور می تواند بسیار عذاب آور باشد به خصوص زمانی که برای گوشی گران قیمتی که لناظار چنین مشملی را ندارید، سر و کار دارید.

آی سی پاور، میکرو تراشه بسیار مهم است که در بخش پاور، موبایل قرار گرفته است.  قدرت مدار مجتمع تراشه الکترونیکی جزئی است که مقدار مورد نیاز یا اندازه گیری ولتاژ جریان را در تمام قسمت های دیگر تلفن همراه توزیع می کند.

اگرچه معماری سازنده ممکن است متفاوت باشد، اما در تلفن‌هایی که باتری داخلی دارند، آی‌سی برق را در نزدیکی ترمینال باتری می‌بینید و معمولا آن را در پشت یا قسمت بالای PCB در موقعیت رو به بالا زمانی که PCB پیچ می‌شود، قرار گرفته است.

آی سی پاور توسط یک فلز که روکش آن نقره است، محافظت می شود. مشاهده خواهید کرد که آی سی برق به طور معمول دارای خازن ها، مقاومت ها و تعداد زیادی سیم پیچ و غیره با اشکال و اندازه های مختلف است که به توزیع دقیق جریانی که برای عملکرد درست مورد نیاز است، کمک می کند.

  • قطعه CPU

دقیقاً مانند رایانه ها، تلفن ها نیز دارای CPU هستند که به عنوان واحد پردازش مرکزی شناخته می شود. CPU دستورالعمل‌ های برنامه و همه فعالیت‌ های دیگری را که در حین کار کردن با تلفن انجام می‌شود، کنترل و هماهنگ می‌کند، درست مانند اینکه شما مغزی در سر خود دارید که تعیین می‌ کند هر چیز دیگری چگونه پیش می‌رود، اگر CPU در اثر سقوط شدید یا آسیب های دیگری مانند افتادن در آب تحت تأثیر قرار گیرد، موجب سوختن موبایل می شپد.

قطعه  CPU همچنین به عنوان RAP، UPP یا MAD IC شناخته می شود، CPU را می توان در رنگ مشکی یافت. CPU در بیشتر موارد از نظر اندازه منحصر به فرد است زیرا به نظر می رسد بزرگترین تراشه آی سی روی PCB باشد‌.

  • قطعه ROMتشخیص قطعات روی برد موبایل

قطعه ROM همان جایی است که دستورالعمل برنامه نرم افزاری سیستم عامل، دستورالعمل برنامه در این بخش نیز توسط CPU هماهنگ می شود تا مطمئن شود که همه برنامه ها به درستی بارگذاری می شوند. اگر آی سی رام معیوب باشد، گوشی دچار مشکلات زیادی می شود.

  • قطعه RAM تشخیص قطعات روی برد موبایل

حافظه دسترسی تصادفی عمدتاً وظیفه ارسال و دریافت فرمان سیستم عامل را در حین کار با تلفن بر عهده دارد. در بخش برق یافت می شود. آی سی رم می تواند در اثر افتادن شدید روی زمین یا زمانی که توسط یک رم واقعی که قبلاً فکرش را می کردید گرم می کند یا آسیب کوتاه یا آب و غیره تحت تأثیر قرار می گیرد. . ‏

  • آی سی فلش 

این مدار مجتمع را می توان در قسمت پاور تلفن همراه یافت و به آن EEPROM، آی سی حافظه، رام و رم نیز می گویند. هنگامی که فلش نرم افزار روی گوشی انجام می شود، این جزء سخت افزاری، نرم افزاری است که نرم افزار سیستم را در خود جای می دهد. IC فلش معیوب عمدتاً منجر به مشکل یا برق نرم افزار می شود. اگر این آی سی تعویض نشود، حتی اگر گوشی را میلیون بار فلش کنید، فقط وقت خود را تلف می کنید.

 

مقاله پیشنهادی : تعمیرات گوشی سامسونگ

آی سی فلش 

  • آی سی شارژ 

این آی سی در قسمت برق گوشی موبایل یافت می شود. شارژهای الکتریکی را از شارژر تلفن دریافت می کند تا باتری گوشی را شارژ کند که پس از عبور از دیود برق و زنر، مقاومت ها و درپوش ها برای توزیع بیشتر در سایر قسمت ها در مقادیر مشخص به آی سی برق منتقل می شود. اگر آی سی شارژ خراب باشد، تلفن به درستی شارژ نمی شود یا حتی ممکن است، آی سی شارژ گوشی دچار اتصال کوتاه شود، تلفن نمی تواند روشن شود. برخی از دیودهای کوتاه در بخش برق نیز در صورت اتصال کوتاه می توانند باعث مشکل برق شوند.

  • آی سی منطقی یا آی سی رابط کاربری 

آی سی منطقی یا رابط کاربری که در هر قسمت از تلفن همراه یافت می شود، عملکرد بخش های داخلی مانند ویبره تلفن، زنگ و LED تلفن همراه را کنترل می کند. اگر آی سی منطقی خراب باشد، با قسمت های فهرست شده ای که کنترل می کند مشکل ایجاد می شود.

  • آی سی صوتی 

به این آی سی ملودی یا کوبا هم می گویند، این آی سی دهانی و زنگ گوشی را کنترل می کند . وقتی این آی سی کوتاه یا معیوب باشد، بلندگو و میکروفون کار نمی کنند.

  • آی سی RF (فرکانس رادیویی) ‏

پردازنده سیگنال RF یا همان طور که به آن آی سی شبکه گفته می شود، در بخش شبکه روی PCB یافت می شود. در حالی که توسط CPU کنترل می شود، هم به عنوان فرستنده و هم به عنوان گیرنده کار می کند، سیگنال هایی که ارتباط کاربر را ممکن می کند. هنگامی که این قطعه معیوب باشد، شبکه پایدار یا قوی نخواهد بود و در صورت اتصال آی سی به مشکل برق منجر می شود.

  • قطعه VCO

قطعه VCO ارسال زمان، تاریخ و ولتاژ جریان به آی سی فرکانس رادیویی را هنگام دریافت سیگنال یا فرمان از CPU تلفن همراه کنترل و تنظیم می کند.

  • نوسانگر کریستال 26 مگاهرتز 

این قطعه را به عنوان کریستال شبکه مشاهده خواهید کرد که این کامپوننت بیشتر براق بوده و دارای آرایش متالیک است. این مؤلفه است که فرکانسی را ایجاد می کند که تماس خروجی را هنگامی که کاربر درگیر پایان سفارش است امکان پذیر می کند. هنگامی که این مؤلفه معیوب باشد، فرد نمی تواند تماس برقرار کند و شبکه نیز در دسترس نخواهد بود‌

  • فیلتر RX تشخیص قطعات روی برد موبایل

فیلتر RX نیز در بخش شبکه تلفن همراه یافت می‌شود و فرکانس‌ها را در طول تماس دریافتی فیلتر می‌کند. هنگامی که این مؤلفه معیوب باشد، تماس های دریافتی به دلیل فرکانس ضعیف یا عدم وجود فرکانس شبکه غیرممکن خواهد بود. شما می توانید نقطه تست فیلتر RX را بر روی PCB در صورت شکسته شدن مسیر یا بیشتر پیدا کنید، و برای فلش کردن ویژگی یا گوشی های اصلی با استفاده از پین اوت های جعبه مفید است. ‏

مقاله پیشنهادی : تعمیرات گوشی هواوی

فیلتر RX

  • فیلتر TXتشخیص قطعات روی برد موبایل

این قطعه مسئول فیلتر کردن سیگنال‌ ها یا فرکانس‌ های الکترونیکی در طول یک تماس خروجی است،  هنگامی که این مؤلفه معیوب باشد، شبکه ممکن است نویز داشته باشد یا حتی ممکن است اصلاً تماس برقرار نشود.

  • سوئیچ آنتن تشخیص قطعات روی برد موبایل

این قطعه دارای آرایش فلزی و غیر فلزی است. می توان آن را در بخش شبکه تلفن همراه پیدا کرد، می توانید آن را با رنگ نقره ای یا طلایی اش تشخیص دهید. معمولاً عملکرد جستجوی شبکه، تنظیم و سپس ارسال به جلو را انجام می دهد. هنگامی که سوئیچ آنتن معیوب است، مشکل شبکه در تلفن همراه وجود خواهد داشت.

  • پاور آمپلی فایر یا PFO  تشخیص قطعات روی برد موبایل

این جزء در قسمت شبکه تلفن همراه نیز یافت می شود. از آن به عنوان PA (تقویت کننده قدرت) نیز یاد می شود، این جزء وظیفه فیلتر کردن، تقویت و انتخاب شبکه تلفن همراه را بر عهده دارد.

اگر قصد یاد گرفتن تعمیرات برد گوشی را دارید باید بدانید که تلفن های همراه دارای فرمول شناسایی واحدی برای همه مدل ها نیستند. شما به مرور زمان یاد می گیرید که آن ها را از طریق شماتیک ها و طرح نمودار آن ها، همراه با تجربه بشناسید، می توانید به تنهایی قطعات را تشخیص داده و متمایز کنید.

ما در این مقاله شما را با برد و قطعات روی برد موبایل آشنا کردیم، امیدواریم بعد از خواندن این مقاله بتوانید این قطعات را از یک دیگر متمایز کنید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات